1

پیش‌بینی تولید ۳ میلیون تن پیاز در سال جاری

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق گزارش‌های موجود در سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ تولید ۳ میلیون و ۹ هزار و ۸۲۴ تن پیاز در سطح زیرکشت ۶۱ هزار و ۷۰۷ هکتار با عملکرد ۴۸٫۸ تن در هکتار پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ حسین اصغری درباره وضعیت تولید پیاز در کشور افزود: بر اساس آمارها در ۶ماهه اول سال حدود ۱٫۴ میلیون تن تولید پیاز داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال این میزان به بیش از ۱٫۶ میلیون تن برسد.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰، میزان تولید ۳ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۴۰ تن در سطح زیر کشت ۶۷ هزار و ۸۲۴ هکتار با عملکرد ۵۰٫۲ تن در هکتار بود.

وی با بیان اینکه تولید پیاز در ۳۰ استان کشور صورت می‌گیرد اضافه کرد: جنوب کرمان با تولید ۶۰۰ هزار تن، فارس با تولید ۵۰۰ هزار تن، هرمزگان با تولید ۳۵۰ هزار تن، اصفهان با تولید ۳۵۰ هزار تن و کرمانشاه با تولید ۲۰۰ هزار تن به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم تولید کشور را دارند.

کمبود منابع آبی و استمرار خشکسالی علت کاهش تولید

اصغری تصریح کرد: بر اساس مقایسه سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ نسبت به سال زراعی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار هکتار کاهش سطح زیر کشت و نزدیک ۴۰۰ هزار تن کاهش تولید داشته‌ایم که علت این امر وقوع خشکسالی و کمبود منابع آبی است.

صادرات ۱۵۷ هزار تن پیاز در ۶ماهه نخست امسال

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۱، حدود ۱۵۷ هزار تن پیاز به کشورهای عراق و پاکستان صادر شده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته (۱۴۰۰) صادرات پیاز حدود ۴۱۰ هزار تن با ارزآوری ۸۵٫۳ میلیون دلار بوده است.

اجرای الگوی کشت بر اساس نیاز کشور

اصغری گفت: با توجه به نیاز کشور هر سال برای تولید محصولات جالیزی از جمله پیاز طی فصول مختلف برنامه تولید به استان‌ها ابلاغ می‌شود تا با مازاد یا کاهش تولید روبرو نشویم تا تولیدکنندگان متضرر نشوند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا