1

پیشنهادی برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: پیشنهاد دادیم برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم ابتدا یک قیمت پایه تعیین شود و پس از آن در زمان برداشت با توجه به “تورم انتظاری” که هزینه های تولید را بالا می برد، قیمت ها تعیین شود. به عبارت دیگر قیمتها براساس افزایش یا کاهش هزینه ها در زمان برداشت تعیین شود.

علیقلی ایمانی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه تیرماه امسال با توجه به شرایط و هزینه های تولید، نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۴۵۰۰ تومان به دولت پیشنهاد دادیم، اظهار کرد: آن زمان ارز نیمایی ۱۶ هزار و۸۰۰ تومان بود ولی در حال حاضر ارز نیمایی به ۲۳ هزارتومان رسیده است. در حقیقت به هزینه های تولید  حدود ۲۴ درصد اضافه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که دولت باید چه نرخی برای خرید تضمینی گندم اعلام کند که برای کشاورزان عادلانه باشد؟ گفت: نوسانات نرخ ارز بر هزینه ها اثر گذار است. در حال حاضر نمی توانیم نرخ واقعی برای خرید تضمینی گندم پیشنهاد دهیم، زیرا دائما هزینه هایی همچون حمل و نقل، نهاده ها، ادوات، ماشین آلات و دستمزدها تحت تاثیر افزایش قیمتها افزایش می یابد و ثابت نیست.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران اضافه کرد: دولتمردان باید باتوجه به شرایط موجود تصمیم بگیرند. سود متعارفی برای کشاورزی در نظر گرفته شود که معیشت و اشتغال آنها  پایدار شود. اگر اشتغال و معیشت کشاورز تامین شود آنها به شهرها کوچ نخواهند کرد، حاشیه نشینی پدید نمی آید و مشکل برای دولت ایجاد نمی شود.

وی با اشاره به اینکه شورای قیمت گذاری در مجلس باید با توجه به هزینه های تولید تصمیم گیری کند، گفت: پیشنهاد دادیم یک قیمت پایه تعیین شود، پس از آن تا زمان برداشت منتظر بمانیم و بعد از آن با توجه به تورم انتظاری که هزینه های تولید را بالا می برد قیمت تعیین شود. به عبارت دیگر قیمتها براساس افزایش یا کاهش هزینه ها در زمان برداشت تعیین شود.

ایمانی در پایان تصریح کرد: علاوه بر تعیین قیمت، نقدینگی کشاورز هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به دلیل افزایش قیمت نهاده های  کشاورزی، کشاورزان نیازمند نقدینگی هستند و نیاز است که دولت در این امر ورود کرده و از طریق اعطای کارتهای اعتباری به منظور خرید نهاده ها یا در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت از کشاورزان و در نهایت تولید حمایت کند.

سرویس خبری: کشاورزی