1

پیش‌بینی احیای ۵۰۰ هکتار باغات رها شده/ قیمت هر کیلو چای ممتاز ۶۰ هزار تومان است

جهان‌ساز گفت: با توجه به اختصاص تسهیلات به باغات رها شده پیش بینی می‌شود ۵۰۰ هکتار به چرخه تولید بازگردانده شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای ، از آغاز اعطای تسهیلات به چایکاران خبر داد و گفت: امسال به ازای هر هکتار احیای باغات ۱۸ میلیون تومان و هرس کف بر ۶ تا ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پیش بینی کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه عملیات به زراعی در افزایش تولید و کیفیت برگ سبز چای تاثیر بسزایی داشته است، افزود: امسال برآورد کرده ایم که ۵۰۰ هکتار باغات رها شده به چرخه تولید بازگردد.

جهان ساز ادامه داد: امسال سرمایه در گردش با اولویت تامین کود مورد نیاز پرداخت می‌شود، همچنین تسهیلات به زراعی همزمان با اجرای عملیات از آذرماه در اختیار چایکاران قرار می گیرد.

وی نرخ سود تسهیلات برای چایکاران را ۴ درصد با بازپرداخت ۴ ساله و برای کارخانجات ۷ درصد با بازپرداخت ۴ ساله اعلام کرد.

این مقام مسئول از پرداخت ۹۰ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: بنابر آمار تاکنون ۴۶۲ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده است و مابقی به مرور پس از دریافت قدرالسهم دولت و کارخانه‌ها پرداخت خواهد شد.

وی درباره آخرین جزییات فروش چای کارخانه‌ها گفت: هم اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد چای تولیدی در کارخانه‌ها مانده و طی سال به فروش می‌رسد.

به گفته جهان ساز، شیوع ویروس کرونا و محدودیت سفر‌ها و صادرات در این امر فروش چای کارخانه‌ها تاثیر گذار بوده است.

رئیس سازمان چای متوسط قیمت فروش هر کیلو چای در کارخانه‌ها را ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو چای ممتاز در خرده فروشی‌ها ۶۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد چای مورد نیاز در داخل تامین ‌می شود، گفت: ۶۰ تا ۷۰ هزار تن مابقی از طریق واردات تامین می‌شود‌.

رئیس سازمان چای در پایان درباره آخرین وضعیت واردات چای تصریح کرد: بنابر آمار گمرک در ۷ ماهه امسال ۳۲ هزار تن چای وارد کشور شده که مابقی آن به مرور وارد می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان