1

پیش بینی برداشت ۱۵ هزار تن کلزا از مزارع قزوین

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین با اشاره به آغاز برداشت کلزا از مزارع،گفت: پیش بینی می شود امسال۱۵ هزار تن از این محصول در استان برداشت و تولید شود.

 

 

تورج بنیادی دیروز (یکشنبه) به خبرنگاران گفت: در سال جاری هفت هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع استان به زیر کشت کلزا رفته است.

این مسئول با اشاره به خرید تضمینی این محصول از کشاورزان، گفت: تمهیدات و امکانات لازم برای خرید این محصول در سطح شهرستان‌های قزوین، البرز، آبیک، بوئین زهرا، تاکستان و آوج انجام شده است و پنج مرکز خرید شامل یک مرکز در قزوین، یک مرکز بوئین زهرا، یک مرکز البرز، یک مرکز آبیک و یک مرکز در تاکستان) کار خرید کلزا از کشاورزان استان را برعهده دارند.

وی اضافه کرد: ۱۰ کارشناس آموزش بر روند خرید تضمینی کلزا نظارت می کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان و همزمان با ثبت اطلاعات محموله‌های دریافتی در سامانه جامع خرید تضمینی؛ برای پرداخت به موقع وجوه کشاورزان اقدام خواهد شد.

بنیادی تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی کلزا در سال جاری؛ با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال است.

وی یادآور شد: در مراکز خرید با هماهنگی‌های انجام شده دانه کلزای تا ۱۰ درصد ناخالصی و ۲۰ درصد رطوبت قابل خریداری است.

بنیادی خاطر نشان کرد: به ازای هر درصد افت رطوبتی بالای ۱۰ درصد و افت ناخالصی بالای ۲ درصد به نسبت از وزن محصول کلزای تولیدی کسر و وجه آن پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشت کلزا به دلیل نیاز مبرم کشور به دانه های روغنی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی به شمار می رود.