1

پیش بینی صادرات دو میلیارد دلاری محصولات باغی

بادام

[heading]معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت : طی سه سال گذشته صادرات پسته، خرما، انار ، سیب ، کیوی ، انگور خشک کرده ، زعفران و چای افزایش چشمگیری داشته و پیش بینی می شود ارزش صادرات محصولات باغی به دو میلیارد دلار برسد . [/heading]

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از شبکه خبری وزارتخانه مزبور ، محمد علی طهماسبی افزود: سال گذشته میزان تولید محصولات باغی بیش از ۱۶ میلیون تن بود و بر اساس آمار فائو در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ ایران رتبه نخست در تولید انار ، سوم در خرما، چهارم در کیوی و پنجم در انجیر را کسب کرد .
به گفته وی ،براساس آمار سال ۱۳۹۳ ، میزان صادرات پسته در کشور ۱۸۰٫۳ هزار تن، خرما ۱۶۲٫۲ هزار تن، انار ۱۳٫۴۷۱هزار تن، سیب ۳۹۴٫۴ هزار تن، کیوی ۸۹ هزار تن، کشمش ۱۳٫۴ هزار تن، زعفران ۱۵۸ تن و چای ۳۴٫۴ هزار تن بود.
طهماسبی میزان رشد تولید محصولات باغی را در سال گذشته نسبت به ۹۲ به این شرح ذکر کرد، سیب ۹ درصد ، انگور ۲۷ درصد، پسته ۳۱ درصد، بادام ۲۱ درصد، انار و انجیر ۲۴ درصد، کیوی ۲۹ درصد ، زیتون ۳۶ درصد و زعفران هفت درصد و میزان کل تولیدات باغی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۱ بیش از ۱۰ درصد رشد داشت.
وی گفت: سالانه در کشور دو میلیارد و ۵۵۲ میلیون گل شاخه بریده تولید می شود و سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی کشور ۶ هزار و ۱۹۳ هکتار است و دوهزار و ۲۲۲ هکتار آن در فضای گلخانه ای و سه هزار و ۹۷۱ هکتار در فضای باز کشت می شود.
به گفته معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ،مساحت باغهای کشور دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار است که ۸۰۰ هزار هکتار از باغ های کشور به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده اند.
وی اظهار امیدواری کرد : میزان صادرات سالانه محصولات باغی از رقم دو میلیارد دلار فعلی با توجه به ظرفیت های موجود در کشور در آینده ای نزدیک افزایش یابد.
طهماسبی تصریح کرد: اکنون ۲۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشورهای همجوار از محصولات باغی ایران بهره مند می شوند و با توجه به توافق هسته ای و رفع تحریم ها، کشورهای روسیه و آسیای میانه نیز به بازار محصولات باغی ایران پیوسته اند یا خواهند پیوست.
دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ،طی چهار ماهه نخست امسال ۱۴ میلیارد و ۱۵ میلیون دلار انواع کالا از ایران به سایر کشورها صادر و در مقابل ۱۳ میلیارد و ۸۲۲ میلیون دلار وارد کشور شده است.