1

چغندرقند خراسان شمالی به مصرف دام می رسد

کارشناس مسئول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برخی از چغندرکاران به علت قیمت بالای این محصول در بازار از تحویل آن به کارخانه قند خودداری کرده و آن را به دامداران می فروشند.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ فاطمه ستایش مهر روز یکشنبه اظهار داشت: هم اکنون قیمت چغندرقند در بازار نسبت به قیمت تضمینی بالاتر است به همین علت برخی از کشاورزان محصول خود را در بازار به دامدار عرضه می کنند.
وی افزود: به علت قیمت بالای علوفه دامی، برخی از دامداران هم از چغندرقند به عنوان علوفه دامی استفاده می کنند.
هم اکنون قیمت هر کیلوگرم چغندرقند در بازار پنج تا هفت هزار ریال به فروش می رسد.
ستایش مهر قیمت تضمینی چغندرقند تحویلی به کارخانه های قند را سه هزار و ۱۲۲ ریال با عیار ۱۶ درصد دانست و گفت: با توجه به میزان عیار قیمت چغندرقند تحویلی به کارخانه ها از این میزان کمتر و یا بیشتر خواهد شد.
این کارشناس چغندرقند خراسان شمالی اظهار داشت: کارخانه قند شیروان در سال زراعی گذشته یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال مطالبه کشاورزان این استان و همچنین سایر استان ها را پرداخت کرده که بخشی از آن در سال زراعی جاری بوده است.
وی اظهار داشت: اما در سال زراعی جاری پرداخت ۵۰ درصد بهای چغندرقند تحویلی بعد از دو هفته صورت می گیرد و تا ۴۵ روز کل مطالبات به کشاورزان پرداخت می شود و روند تحویل نیز آسان تر شده است.
ستایش مهر در بخش دیگری از سخنانش به کشاورزان توصیه کرد تا چغندرقند تولیدی را به کارخانه های قند تحویل دهند و افزود: چغندرقند علوفه ای نیز وجود دارد که برای مصرف دام ها استفاده می شود که از وزن بسیار بالایی برخوردار است.
کارشناس چغندرقند سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: چغندرکاران استان به علت سرمازدگی در سال های گذشته، به کشت پاییزه این محصول روی خوش نشان ندادند.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده بود تا امسال ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی این استان چغندرقند نشایی انتظاری پاییزه کشت شود گفت: در این نوع کشت بذر چغندرقند در فصل پاییز در یکی از استان گرمسیر از جمله گلستان کشت و بعد از سرما به استان منتقل و به صورت نشایی در مزارع استقرار می یابد اما این طرح نیز به علت اختصاص نیافتن اعتبارات مورد نیاز اجرایی نشد.
هم اکنون برداشت محصول چغندرقند از سطح ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از کشتزارهای این استان آغاز شده است که پیش بینی می شود از این سطح ۹۰ هزار تن محصول برداشت شود.
کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی تبدیل این واحد مصرف چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.
این کارخانه در ۱۵ کیلومتری جاده شیروان بجنورد قرار دارد.
بیشترین سطح زیر کشت چغندر قند مربوط به شهرستان های شیروان، فاروج، اسفراین و مانه و سملقان است.
خراسان شمالی با ‎ ۳۴۴هزار هکتار عرصه کشاورزی ‎ ۳۰۷هزار هکتار زراعت با ‎ ۳۲گونه زراعی و ‎ ۳۸هزار هکتار باغ با ‎ ۲۸گونه باغی دارد.