1

کاهش اختلالات شناختی دوران پیری با خوردن آب چغندر

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، مصرف آب چغندر باعث ایجاد مخلوطی از میکرو ارگانیسم‌های دهانی می‌شود که به سلامت روان و رگ‌های خونی مرتبط هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از نیوز، چغندر و وعده‌های غذایی مختلف همراه با کاهو، اسفناج و کرفس  از نظر نیترات غیرآلی غنی هستند و بسیاری از میکروارگانیسم‌های دهانی که در تبدیل نیترات به اکسیدنیتریک نقش دارند به مدیریت رگ‌های خونی و انتقال‌دهنده‌های عصبی (پیام‌های شیمیایی در ذهن) کمک می‌کنند.

در افراد مسن  تولید اکسیدنیتریک کاهش می‌یابد و علت آن عروق ضعیف‌تر (رگ‌های خونی) و کاهش سلامت شناختی (ذهن) است.

در مطالعه جدید محققان دانشگاه اکستر، ۲۶ فرد مسن سالم در دو فاصله ۱۰روزه مکمل مصرف کردند، مورد اول آب چغندر غنی از نیترات و دیگری با آب دارونما بدون نیترات بود که دو بار در روز می‌نوشیدند.

نتایج این تحقیق میزان بیشتری میکرو ارگانیسم‌ مرتبط با عروق و عملکرد شناختی خوب را تایید کرد که میزان میکروارگانیسم‌های مرتبط با بیماری و ناراحتی را کاهش می‌دهند.

شایان‌ذکر است که فشار خون سیستولیک معمولا پس از خوردن آب چغندر کاهش یافت.

پروفسور آنی ونهاتالو، استاد ارشد دانشگاه اکستر اظهار کرد: «ما در واقع به این یافته‌ها  که پیامدهای لازم را برای پیری سالم دارد، علاقه‌مند هستیم.»

وی افزود: «تحقیقات پیشین در مقایسه میکرو ارگانیسم دهانی افراد جوان، مسن و افراد سالم با بیماری‌های مزمن متمرکز بوده است، اما تحقیقات جدید برای بررسی برنامه کاهش وزن غنی از نیترات به این روش انجام شده است.»

وی ادامه داد: یافته‌های ما توصیه می‌کنند که وعده‌های غذایی غنی از نیترات در برنامه کاهش وزن – در این مورد از طریق آب چغندر – به مدت ۱۰روز می‌تواند به‌طور قابل توجهی میکروبیوم دهانی (مخلوط میکرو ارگانیسم) را تغییر دهد. حفظ این میکروبیوم دهانی سالم در طولانی مدت احتمالا باعث کاهش تغییرات مخرب عروقی و شناختی مربوط به پیری می‌شود.»

محققان برای تعیین خوشه‌ها یا ماژول‌های میکرو ارگانیسم دهانی آزمایش‌هایی را انجام دادند که تمایل به رشد جمعی در شرایط قابل مقایسه دارد.

یک ماژول (Prevotella-Veillonella) که مربوط به تحریک بود پس از مصرف مکمل نیترات، با میزان پایین‌تر کلستریدیوم دیفیسیل (که می‌تواند روده را آلوده کرده و اسهال را تحریک کند) همراه شد.

پروفسور وانهاتالو تاکید کرد: برای تایید این یافته‌ها و بررسی نتایج قابل مقایسه در گروه‌های مختلف به تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز است.

وی اظهار کرد: «این شرکت‌کنندگان، افراد مسن سالم و پرانرژی بودند و معمولا فشار خون خوبی داشتند. نیترات رژیم غذایی میزان فشار خون آنان را به‌طور معمول کاهش داد و ما مشتاقانه به دنبال بررسی این مسئله هستیم که آیا در گروه‌های مختلف سنی و در افراد فقیرتر  این نتایج یکسان است یا خیر.»

وانهاتالو اضافه کرد: ما با همکاران دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر برای تجزیه و تحلیل فعل و انفعالات بین میکرو ارگانیسم دهان و شناخت برای درک این مسئله همکاری می‌کنیم که چگونه می‌توان از برنامه کاهش وزن برای به تاخیر انداختن کاهش شناختی در سنین بالاتر استفاده کرد.

تجزیه و تحلیل زیادی در مورد مزایای استفاده از میکروبیوم روده سالم انجام شده است. با این حال، میکروبیوم دهان که موقعیت حیاتی فعال کردن نیترات با یک برنامه کاهش وزن غنی از سبزیجات را دارد بسیار کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج این تحقیق در نشریه Redox Biology منتشرشده است.

سرویس خبری: علمی و تغذیه و سلامت