1

کاهش شیوع تب‌برفکی در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی بابیان اینکه از ابتدای دی ۹۴ تا ابتدای تیر۹۵؛ ۵۸میلیون راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند،گفت:از ابتدای خرداد شیوع این بیماری کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

مهدی خلج در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در کشور اظهارداشت: شیوع بیماری تب برفکی از ابتدای خردادماه با روندی کاملا مشهود کاهش پیدا کرده است و درحال حاضر ما در شرایطی عادی قرار داریم.

وی درباره آمار واکسیناسیون علیه این بیماری نیز گفت: از ابتدای دی ماه سال ۹۴ که آغاز فراگیری بیماری از آن زمان بود، تا حدود ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، نزدیک به ۳۶ میلیون راس گوسفند و بز علیه این بیماری واکسینه شدند، ضمن اینکه در فاز کوتاه مدت بهاره نیز عملیات واکسیناسیون بر روی ۲۲ میلیون راس گوسفند و بز انجام گرفت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه از ابتدای دی ماه ۱۳۹۴ تا ابتدای تیرماه ۱۳۹۵؛ ۵۸ میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) علیه تب برفکی واکسینه شده‌اند، اضافه کرد: از ابتدای دی ۹۴ تا ابتدای تیر ۹۵ حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار راس گاو نیز علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

خلج ادامه داد: بنابراین پوشش واکسیناسیون ما علیه این بیماری بسیار مطلوب بوده و شیوع بیماری نیز از ابتدای خردادماه سال‌جاری کاهش بسیار چشمگیری داشته و شرایط کاملا عادی است.

وی اضافه کرد: با این وجود، ما همچنان از دامداران می‌خواهیم با اکیپ‌های دامپزشکی که در حال حاضر در سراسر کشور عملیات واکسیناسیون را انجام می‌دهند همکاری کنند تا ما بتوانیم به اندازه‌ای که پیش بینی شده دام‌ها را علیه بیماری تب برفکی واکسینه و این عملیات را تکمیل کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: همکاری دامداران با اکیپ‌های دامپزشکی بویژه در زمینه دام سنگین بسیار لازم است، چراکه عملیات واکسیناسیون در این زمینه هنوز به حد پیش بینی شده نرسیده است.

به گفته خلج، اجرای عملیات واکسیناسیون علیه تب برفکی معمولا تا بیستم تیرماه ادامه دارد.