1

کاهش قیمت گندم در بازارهای جهانی

امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم کاهش داشت، اما قیمت خوراک دام و طیور ثابت بود.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع غلات از جمله گندم و دانه‌های روغنی، شکر و قهوه با کاهش قیمت مواجه بود، اما محصولاتی مانند پنبه، دام زنده و پرواری افزایش قیمت داشتند.

براساس این گزارش، امروز در بازارهای جهانی قیمت هر بوشل گندم با ۳٫۷۵ دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت ۴۹۱٫۲۵ دلار معامله شد و همچنین قیمت ذرت ثابت بود، اما قیمت سویا با کاهش همراه شد. 

در بخش دانه‌های روغنی، سویای روغنی کاهش یک سنتی داشت. گیاه کانولا هم ۸۰ سنت افت کرد. همچنین شکر هم با کاهش ۲ سنت همراه شد. 

در گروه دام، دام زنده رشد ۱٫۱۵دلار و دام پرواری ۱٫۲۳ دلار رشد داشتند. 

به گزارش فارس، ایران در تولید گندم به خودکفایی رسیده است اما برخی کارشناسان معتقدند هنوز این خودکفایی پایدار نیست. به عنوان مثال سال گذشته ایران حدود ۳ میلیون تن گندم وارد کرد. امسال نیز مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کردند که حدود ۱۴ میلیون تن گندم تولید شود و بیش از ۱۰ میلیون تن هم خرید دولتی صورت گیرد که اگر محقق شود، امسال از واردات گندم بی‌نیاز خواهیم بود. 

قیمت خوراک دام هم برای بخش تولید بسیار مهم است. ایران بیش از ۷۰ درصد نیاز خود را در این بخش وارد می‌کند. هرگونه نوسان در بازارهای جهانی بر قیمت داخلی مؤثر است. اگرچه دولت با پرداخت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تلاش می‌کند نوسان قیمت را در داخل بگیرد، اما موفق نبوده است. 

سرویس خبری: بین الملل