1

کاهش قیمت گندم و ذرت در بازارهای جهانی

امروز در بازارهای جهانی قیمت ذرت و گندم که در هر دو مورد ایران واردکننده است، به شدت کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع غلات، گندم و نهاده‌های دامی کاهش زیادی داشت، به طوری که هر بوشل ذرت با ۵٫۷۵ دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت ۳۷۶ دلار معامله شد. 

قیمت گندم نیز در بازارهای جهانی با کاهش ۳ دلاری مواجه شد و هر بوشل از این محصول اساسی و استراتژیک با قیمت ۵۱۵٫۷۵ دلار به فروش رفت.

به گزارش فارس، قیمت نهادهای دامی از جمله ذرت برای کشور بسیار مهم است، چرا که این محصولات قیمت تمام شده ۷۵ درصدمحصولات پروتئینی مانند گوشت و مرغ را شامل می‌شود. هرگونه نوسان قیمت باعث نوسان قیمت داخلی خواهد شد. اگرچه دولت با پرداخت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تلاش می‌کند تا قیمت داخلی را ثابت نگه دارد، اما به هر حال این یارانه پنهانی است که از جیب مردم پرداخت می‌شود. 

نکته دوم اینکه دولت چندان هم در کنترل این قیمت‌ها حتی با پرداخت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی موفق نمی‌شود. 

ورود مافیای نهاده‌ها به این بازار باعث شده قیمت در کنترل آنها باشد و با انبار کردن این گونه خوراک دام و طیور، قیمت داخلی را تهدید می‌کند. 

نکته دوم در مورد گندم است. این محصول امروزه در مبادلات سیاسی دولت‌ها ورود پیدا کرده، چرا که مهمترین محصول در تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است. مثلاً روسیه به تنهایی به اندازه کل تولید محصولات کشاورزی ما گندم تولید می‌کند. این کشور در سال‌های نه چندان دور واردکننده عمده بود. پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دستور ویژه‌ای برای تأمین امنیت غذایی داده و امسال روسیه بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان شد. 

ایران نیز طی دو سه سال گذشته در تولید گندم خودکفا بود، اما امسال واردکننده این محصول شدیم. در کمیته‌ای که به همین منظور تعیین شده بود، تصمیم‌گیری شد که امسال ۲٫۵ میلیون تن گندم وارد شود، البته دولت هم‌چنان روی خود ایستاده‌ است که امسال هم تولید گندم کافی بوده، اما کشاورزان به دولت نفروختند.

امروز در بازارهای جهانی قیمت دام زنده هم کاهش ۲٫۹ دلاری داشت. ایران سالانه ۸۵۰ تن گوشت تولید می‌کند که حدود ۳۵۰ هزار تن هم واردات دارد. هرگونه نوسان در بازارهای جهانی به قیمت داخل هم تأثیر می‌گذارد.

سرویس خبری: بین الملل