1

کاهش گرمای جهانی با اصلاح روش‌های تولید غذا

پژوهشگران “دانشگاه آکسفورد” در بررسی جدید خود دریافتند که اصلاح روش تولید مواد غذایی می‌تواند روش خوبی برای کاهش گرمای جهانی و تغییرات اقلیمی باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، و به نقل از مجله ساینس، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که نیروی باد و انرژی زمین‌گرمایی، برای خنک نگه داشتن زمین کافی نیستند. حتی اگر انتقال انرژی کاملا با روش‌های سازگار با محیط زیست صورت بگیرد، انتشار گازهای گلخانه‌ای از سامانه غذایی جهان را در معرض گرما قرار خواهد داد.

پژوهشگران “دانشگاه آکسفورد”(University of Oxford) در این بررسی جدید، به مطرح کردن این نکته پرداخته‌اند که برای پیشگیری از بروز تغییرات اقلیمی و گرمای شدید در جهان، همه بخش‌های مربوط به تولید مواد غذایی باید به سرعت و به صورت قابل توجه اصلاح شوند. علاوه بر جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی با سوخت‌های سازگار با محیط زیست، سامانه غذایی نیز به تغییر و اصلاحات نیاز دارد.

“مایکل کلارک”(Michael Clark) و همکارانش باور دارند که در صورت ادامه کارها به همین شیوه متداول، گازهای مضر به واسطه کشاورزی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۱۰۰ انتشار خواهند یافت. دی‌اکسید کربن، در اثر فعالیت‌های بسیاری از جمله قطع کردن درختان جنگل‌های گرمسیری، استفاده از دستگاه‌های کشاورزی و استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی منتشر می‌شود. استفاده از کودها می‌تواند به انتشار نیتروز اکسید منجر شود و گاوها نیز متان منتشر می‌کنند که یک گاز قوی گرم‌کننده است.

پژوهشگران در این پروژه، به بررسی جنگل‌های آمریکا پرداختند و فرضیه‌های استانداردی را در مورد نحوه تاثیر رژیم‌های غذایی بر بهبود شرایط اقتصادی جوامع به کار بردند. با افزایش درآمد، تمایل مردم به مصرف گوشت، لبنیات، تخم مرغ و فرآورده‌های حیوانی بیشتر می‌شود. تولید فرآورده‌های حیوانی، آثار منفی زیادی بر اقلیم و محیط زیست دارد.

پژوهشگران، پیشنهاد یک آزمایش را مطرح کردند که در آن، همه منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای متوقف شوند. این آزمایش، مستلزم تغییر کامل وسایل نقلیه الکتریکی، ساختمان‌هایی که گرمای خود را از منابع زمین‌گرمایی می‌گیرند و مواردی از این دست است. کلارک گفت: چنین شرایطی واقعا ترسناک خواهد بود.

پژوهشگران و متخصصان حوزه سیاست غذایی در حال حاضر می‌دانند که تولید غذا، نقش قابل توجهی در گرمای زمین دارد اما در پیش گرفتن این راهبرد جدید پیشنهاد شده، بسیار سختگیرانه و پیچیده است.

کلارک گفت: نکته خوب اینجاست که کارهای زیادی وجود دارند که می‌توانیم برای برطرف کردن این مشکل انجام دهیم اما باید از هر کار، کمی انجام شود.

پژوهشگران در این پروژه، تاثیر پنج راهبرد مهم مربوط به کشاورزی را بررسی کردند که از میان آنها می‌توان به تقویت سریع زمین‌ها برای کاهش جنگل‌زدایی و تغییر رژیم غذایی با مصرف کمتر محصولات حیوانی اشاره کرد.

هیچکدام از این راهبردها به تنهایی نمی‌توانند در کاهش انتشار گرما تاثیر کافی داشته باشند اما پیشرفت همه این راهبردها در کنار یکدیگر می‌تواند دستیابی به هدف نهایی را ممکن سازد.

سرویس خبری: بین الملل