1

کاهش ۲۵ درصدی تولید زیتون به دلیل خشکسالی/ روغن پومیس بنام بکر وارد کشور می‌شود/ روغن‌هاى تقلبى در ملاعام به فروش می‌رسند

رئیس شوراى ملى زیتون ایران اظهار داشت: بارها با سازمان استاندارد مکاتبه شد که شورای ملی زیتون ایران با توجه به اینکه یک نهاد غیرانتفاعی است، می‌تواند در بحث‌های نظارتی بر واردات عمل کند اما مثل اینکه سازمان استاندارد این موضوع را نمی‌پذیرد و این عامل باعث شده روغن پومیس بنام روغن بکر (Virgin) وارد کشور شده یا در داخل کشور روغن‌هاى تقلبى در ملاعام به فروش برسند زیرا مصرف کننده نمی‌تواند تقلبی بودن آنها را تشخیص دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ مهدی عباسی رئیس شوراى ملى زیتون ایران با اشاره به وضعیت تولید زیتون گفت: امسال تولید زیتون با توجه به تغییرات اقلیمی، وضعیت مطلوبی نداشت و نسبت به سال‌قبل تولیدمان ۲۵درصد کاهش داشته است. اما در بحث صادرات معتقدیم مصرف میانگین جهانی کنسرو زیتون در دنیا بسیار پایین‌تر از عددی است که در ایران استفاده می‌شود.

عباسی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در تولید روغن زیتون عنوان کرد: باید در بحث مصرف روغن زیتون سرمایه گذاری کنیم زیرا سلامت محوری در مصرف روغن زیتون است نه در کنسرو زیتون. در واقع شوراى ملى زیتون ایران تاکید به عدم واردات دارد چون در صورت واردات صنایع تبدیلى و باغداران با مشکل جدى در چنین شرایط اقتصادى مواج خواهند شد.

وی ادامه داد: کنسرو زیتون به عنوان یک دسر استفاده می‌شود و معتقدم برای این موضوع، ارزی نباید اختصاص داده شود اما اگر می‌خواهیم ارز به آن تخصیص دهیم و برای آن برنامه ریزی کنیم باید بر واردات روغن زیتون و یا روی افزایش سرانه مصرف روغن زیتون کار کنیم.

رئیس شوراى ملى زیتون خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ شاهد تولیدات انبوه و پرسود روغن زیتون بودیم و برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ پیش بینی می‌شد که آمار تولید روغن زیتون پایین باشد که دلیل آن عدم نظارت صحیحی بر واردات روغن زیتون است. بطوریکه بارها با سازمان استاندارد مکاتبه شد که شورای ملی زیتون ایران با توجه به اینکه یک نهاد غیرانتفاعی است، می‌تواند در بحث‌های نظارتی بر واردات عمل کند اما مثل اینکه سازمان استاندارد این موضوع را نمی‌پذیرد و این عامل باعث شده روغن پومیس بنام روغن بکر (Virgin) وارد کشور شده یا در داخل کشور روغن‌هاى تقلبى در ملاعام به فروش برسند زیرا مصرف کننده نمی‌تواند تقلبی بودن آنها را تشخیص دهد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان برخلاف میل باطنی مجبور به تولید کنسرو زیتون هستند عنوان کرد: تولیدکنندگان بر خلاف میل باطنى و استاندارد جهانى انگیزه تولید روغن زیتون را به خاطر مسائل اقتصادی از دست می‌دهند و به تولید کنسرو زیتون روی می‌آورند و بهره‌برداران چاره‌اى به جز تولیدکنسرو زیتون براى بقاى این صنعت ندارند.

این فعال صنفی تصریح کرد: شورای جهانی زیتون و کلا همه کشورها  برای کنسرو برنامه‌ریزی نمی‌کنند و اگر آمار دنیا را نگاه کنیم حدودا ۲۵ درصد زیتون برای کنسرو و باقی برای روغن زیتون مصرف می‌شود اما ایران کاملا برخلاف سراسر جهان است زیرا ما همیشه مانور داده‌ایم که قیمت را پایین نگه داریم و در بحث واردات نظارت نمی‌‎کنیم. این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا در داخل کشور تولیدکننده به سمت تولید روغن زیتون نرود.

عباسی در ادامه همچنین با اشاره به قیمت روغن زیتون تصریح کرد: روغن زیتون در بازار جهانی ۳ یورو است، البته هر کشور تولید کننده، ۳۰ درصد به تولید کننده یارانه پرداخت می‌کند. بنابراین قیمت زیتون در همه کشورها متغیر است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا