1

کریمی تفرشی: تشریح جزییات تاثیر شیوع کرونا بر صنایع غذایی کشور

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور افزود: اولین و بزرگ‌ترین واردکننده محصولات صنایع غذایی‌ ایران، عراق است که در بسیاری از محصولات غذایی صادراتی‌ ایران جایگاه نخست را دارا است. تقاضای واردات عراق همواره چشمگیر بوده و پیوسته واردکننده خالص بزرگ موادغذایی در منطقه بوده است و ‌ایران نیز توانسته سهم مهمی از موادغذایی‌ این کشور را تامین کند و جزو شرکای تجاری طبیعی‌ ایران شناخته می‌شود.

مهدی کریمی تفرشی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: بحران کرونا در دراز مدت قطعا بر امنیت غذایی جهان اثر خواهد گذاشت. طبیعی است که جمعیت آسیب پذیر بیش از دیگر اقشار جامعه جهانی با ناامنی غذایی مواجه خواهد شد. قطعا پیامد قرنطینه در سراسر جهان این است که میلیون ها نفر از کارکنان رستوران ها، صنعت گردشگری، هتل ها، صنعت هواپیمایی بیکار می شوند و با توسعه بحران اقتصادی، این موج بیکاری‌ها به صنایع دیگری نیز بسط خواهند یافت.

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران افزود: بسیاری از کانال های ارتباطی و تولیدات بین المللی احتمالا دچار اختلال خواهند شد که این امر می تواند ناشی از کمبود نیروی کار باشد. تولیدکنندگان مواد غذایی فاسد نشدنی احتمالا با افزایش تقاضا مواجه خواهند شد؛ موضوعی که تاکنون در تقاضای حبوبات در سراسر جهان مشاهده شده است.

وی افزود: طبعا بسیاری از موادغذایی که خواص آن‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مردم روشن شده است و با توجه به همه گیری این ویروس و نقش مهم ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی، تقاضا برای این نوع مواد غذایی بالا خواهد رفت که قطعا تلاش و مجاهدت مضاعف تولیدکنندگان را می طلبد.

کریمی تفرشی گفت: بحث واردات مواد اولیه با مشکلاتی مواجه خواهد شد و نیز تلاش دولت برای کنترل بازار ارز و ایجاد امنیت در بازار عامل بسیار مهمی است که به تولیدکنندگان و متعاقبا مصرف کنندگان کمک خواهد کرد.

ریاست هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور ادامه داد: ضمن اینکه از تاثیر چشمگیر این بحران بر بازارهای صادراتی نمی‌توان بسادگی گذشت و نیاز به پیش بینی ساز و کارهای تازه ای برای حفظ این بازارها احساس می‌شود. رسیدن به نرخ رشد سالانه  ۲۲ درصدی صادرات غیرنفتی از اهداف اصلی برنامه ششم توسعه صادراتی نیز محسوب می‌شود از جمله مهم‌ترین بازارهای منطقه برای صادرات موادغذایی ‌ایران سه کشور روسیه، عراق و عمان است.

وی افزود: اولین و بزرگ‌ترین واردکننده محصولات صنایع غذایی‌ ایران، عراق است که در بسیاری از محصولات غذایی صادراتی‌ ایران جایگاه نخست را دارا است. تقاضای واردات عراق همواره چشمگیر بوده و پیوسته واردکننده خالص بزرگ موادغذایی در منطقه بوده است و ‌ایران نیز توانسته سهم مهمی از موادغذایی‌ این کشور را تامین کند و جزو شرکای تجاری طبیعی‌ ایران شناخته می‌شود.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: دومین جایگاه را افغانستان دارد به‌طوری که همواره جزو چهار کشور نخست برای صادرات یکایک محصولات گروه مربوط به صنعت غذا قرار دارد. سومین جایگاه از آن روسیه است.

وی در ادامه گفت؛ در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، برخی از کشورهای همسایه مرزها را بستند و صادرات غیر نقتی دچار مشکل شده است. واردات و صادرات محصولات بستگی به طولانی بودن حضور ویروس کرونا دارد. اما قطعا این موضوع تبعاتی در اقتصاد ایران خواهد داشت. همانطور که در چین ملاحظه شد اقتصاد چین در عرض یک ماه در آستانه فلج شدن قرار گرفت و مراودات تجاری این کشور قدرتمند اقتصادی متوقف شد. صادرات کالاهای روسی به چین با توجه به شیوع ویروس کرونا، بیش از یک چهارم کاهش یافت و تنها صادرات و واردات کالاهای عمده ادامه دارد.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران گفت؛ مقابله جدی با شیوع این بیماری و تدابیر شدید ایمنی که بر سرعت روند جلوگیری از شیوع بیماری بیافزاید و اطلاع رسانی دقیق و شفاف یه مردم باید در دستور کار فوری دولت و مسئولین قرار گیرد.

تفرشی در آخر گفت؛ در شرایطی که در برنامه بودجه سال آینده اتکاء اصلی بودجه بر اقتصاد غیرنفتی پایه ریزی شده است باید برنامه ریزی دقیق و حساب شده‌ای از سوی دولت برای جلوگیری از ضربه به صادرات غیرنفتی در شرایط بروز بحران هایی مانند شیوع ویروس کرونا اندیشیده شود.

سرویس خبری: صنعت غذا