1

کمبود صنایع تبدیلی در اردبیل سبب ضرر و زیان هنگفت به کشاورزان شده است

نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به مشکلات کشاورزان اردبیل تاکید کرد: متاسفانه کمبود صنایع تبدیلی در استان اردبیل همه ساله سبب ضرر و زیان هنگفت به کشاورزان می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، صدیف بدری در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری به وزیر کشاورزی گفت: یکی از مهم ترین روش های توسعه اشتغال و افزایش درآمد در کشور به خصوص در مناطق روستایی ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی است، استان اردبیل از قطب های کشاورزی کشور است به طوری که سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می کنند و ۴ درصد کل محصولات کشور در اردبیل تولید و توزیع می شود.

وی افزود: اما متاسفانه کمبود صنایع تبدیلی در استان اردبیل همه ساله سبب ضرر و زیان هنگفت به کشاورزان می شود، صنایع فرآوری کشاورزی می تواند در راستای جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بحث کشاورزی و افزایش سطح درآمد روستایی، بالا بردن بهره وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی به عنوان جزیی از فرآیند توسعه روستایی ایفای نقش کند.

نماینده اردبیل ادامه داد: یک سوم جمعیت شاغل در استان اردبیل در بخش کشاورزی شاغل است اما وزارت کشاورزی دست این عزیزان زحمت کش و نجیب را که در صف مقدم تولید کشور هستند را نمی گیرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: برای باغدار اردبیلی که به اجبار محصولاتی که با امید برداشت کرده را به دلیل مازاد در بازار بیرون می ریزد، بود و نبود دستگاه عریض و طویل وزارت جهاد کشاورزی چه تفاوتی دارد؟ نمی شود سوءمدیریت وزارت کشاورزی را با انداختن توپ به زمین کشاورزان پوشاند و عدم رعایت الگوی کشت از سوی آنان را همچون پتک بر سر کشاورزان کوبید.

وی اضافه کرد: شما برای مدیریت مازاد تولید، ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی و کاستن از آلام آن ها چه کرده اید؟ جز این است که کشاورز تولیدکننده سر در گریبان مانده و هم مصرف کننده بیچاره با ارقام نجومی در بازار مواجه می شود؟ آقای خاوازی برای حمایت از تولید پا پیش بگذارید.

سرویس خبری: مجلس و دولت