1

کمبود کانتینرهای یخچالی مشکل اصلی در صادرات محصولات باغی

آذربایجان شرقی قطب تولید محصولات باغی و کشاورزی در کشور است ولی با این حال کمبود کانتینرهای یخچالی مشکل اصلی در صادرات و جابه جایی این محصولات به شمار می رود.

به گزارش پایشگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر؛ استان آذربایجان شرقی دارای ۱۳۵ باب سردخانه با ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی بوده که بیشترین آن در شهرستان مراغه با ۶۰ باب سردخانه است اما شهرستان‌هایی نیز در استان وجود دارد که فاقد سردخانه هستند و یا تعداد آنها کم است.

سردخانه‌ها به عنوان زنجیره امنیت غذایی شناخته می‌شوند و از این رو استقبال خوبی برای سرمایه گذاری و تأسیس آنها در آذربایجان شرقی وجود دارد اما آنچه که این روزها در مقصدهای صادراتی موجب نگرانی صاحبان سردخانه شده است، کاهش و یا نبود کانتینرهای یخچالی است.

بیشترین سردخانه در شهرستان مراغه وجود دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: اگر به لحاظ کلی به استان آذربایجان شرقی بنگریم در رابطه با سردخانه سرمایه گذاری خوبی در این استان اتفاق افتاده است.

اکبر فتحی با اشاره به کثرت سردخانه‌ها در تبریز و شهرستان‌های مراغه و مرند افزود: اما برخی از شهرستان‌ها در استان آذربایجان شرقی فاقد سردخانه هستند.

کمبود کانتینرهای یخچالی مشکل اصلی در صادرات محصولات باغی

وی به ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی سردخانه‌ها در استان آذربایجان شرقی تأکید کرده و گفت: تعداد سردخانه‌های استان آذربایجان شرقی، ۱۳۵ باب است که بیشترین آن در شهرستان مراغه وجود دارد.

لزوم افزایش تعداد سردخانه

فتحی بیان کرد: در تلاش هستیم تا در دیگر شهرستان‌ها اعم از شهرستان هشترود، اهر و میانه، تعداد سردخانه را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: با وجود سرمایه گذار باید تسهیلات لازم نیز فراهم شود تا در این رابطه سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام یابد و از سویی در حالت فعلی نیز استقبال برای احداث سردخانه وجود دارد اما باید اولویت بندی شده و در شهرستان‌هایی که فاقد سردخانه هستند و یا تعداد آنها کم است تأسیس شود.

وی در پایان گفت: استان آذربایجان شرقی بعد از آذربایجان غربی و تهران، رتبه سوم کشوری را از حیث وجود سردخانه‌ها به خود اختصاص داده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: ۱۳۵ سردخانه فعال با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در استان آذربایجان شرقی وجود دارد.

سردخانه زنجیره امنیت غذایی است

ایاز برنو ادامه داد: بیشترین سردخانه در استان آذربایجان شرقی متعلق به شهرستان مراغه است که ۶۰ سردخانه را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در ۴ شهرستان استان آذربایجان شرقی نظیر شهرستان هوراند، جلفا، ورزقان و خداآفرین سردخانه وجود ندارد و نیاز چندانی هم به تأسیس سردخانه نیست.

برنو، سردخانه‌ها را زنجیره امنیت غذایی دانسته و گفت: استان آذربایجان شرقی از حیث وجود سردخانه، رتبه سوم کشوری را بعد از استان آذربایجان غربی و تهران را به خود اختصاص داده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: ۱۰۰ مجوز تأسیس سردخانه در استان آذربایجان شرقی صادر شده است که ۲۰ واحد آن نیز از پیشرفت بالای ۵۰ درصدی برخوردار است.

وی به اشتغال یک هزار و ۵۰۰ نفر در سردخانه‌ها اشاره کرده و بیان کرد: استقبال در سرمایه گذاری و تأسیس سردخانه به شدت افزایش یافته است و از این رو قابل توجه است.

برنو در پایان گفت: همان گونه که گفته شد سردخانه‌ها حلقه‌ای بسیار مؤثر در امنیت غذایی به شمار می‌رود چرا که در صورت نبود سردخانه‌ها، محصولات کشاورزی در خارج از فصل‌ها از بین رفته و در نتیجه امینت غذایی را به خطر می‌اندازد.

چالش‌های صاحبان سردخانه‌های استان

یکی از صاحبان سردخانه‌های نگهداری محصولات کشاورزی گفت: سردخانه سرما با ظرفیت دو هزار تنی و سردخانه ییلاق نیز با ظرفیت یک هزار تنی در شهرستان مراغه وجود دارد.

کمبود کانتینرهای یخچالی مشکل اصلی در صادرات محصولات باغی

باقر مالک پور افزود: در این سردخانه که حدود ۲۰ سال است پابرجا بوده، فقط سیب نگهداری می‌شود که در حال حاضر تنها به کشور هندوستان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: کشاورزان با بحران کم آبی مواجه هستند که اگر به همین منوال پیش رود همه چیز به سمت نابودی پیش می‌رود چرا که با از بین رفتن کشاورزی، فعالیت ما نیز با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد.

مالک پور گفت: جمع آوری و نگهداری سیب در سردخانه از یکم مهر ماه تا دوم اردیبهشت ادامه دارد که اغلب در شب یلدا و شب عید به فروش می‌رسد.

یکی دیگر از صاحبان سردخانه‌های نگهداری محصولات کشاورزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: این سردخانه با ظرفیت ۱۰ هزار تنی در شهرستان مراغه برای نگهداری سیب می‌باشد.

کمبود کانتینرهای یخچالی در کشتی

فیروز معمار زاده ادامه داد: صادرات به کشورهای هندوستان، پاکستان، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، کشورهای عربی نظیر دبی، امارات و عمان انجام می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر نبود کانتینرهای یخچالی در کشتی یکی از مشکلات عمده‌ای است که با آن روبرو شده‌ایم که حتی با وجود درخواست برای صادرات دچار سرگردانی شده‌ایم و این در حالی است که وجود این مشکل می‌تواند صادرات را نیز کاهش دهد.

معمار زاده از نبود و کاهش کانتینرهای یخچالی در کشتی گله کرده و گفت: محصول سیب عمدتاً از اول پاییز تا فصل بهار برای نگهداری در سردخانه جمع آوری می‌شود و علاوه بر صادرات به کشورهای خارجی، در شب عید و شب یلدا نیز در داخل استان به فروش می‌رسد.

کمبود کانتینرهای یخچالی مشکل اصلی در صادرات محصولات باغی

این صاحب سردخانه بیان کرد: تعرفه نگهداری میوه در سردخانه برای هر تن در روز ۱,۰۳۵ تومان است.

افزایش هزینه کشتیرانی

معمار زاده گفت: در سال جاری کانتینرهای یخچالی به شدت کاهش یافته و علاوه بر این، هزینه کرایه کشتیرانی نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

استان آذربایجان شرقی دارای ۱۳۵ باب سردخانه با ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی است که بیشترین آن متعلق به شهرستان مراغه با ۶۰ سردخانه است و از این رو استقبال برای سرمایه گذاری و تأسیس سردخانه‌ها در استان آذربایجان شرقی نیز چشمگیر است.

سردخانه‌های واقع در استان آذربایجان شرقی با ظرفیت‌های بالایی که دارند قادر به نگهداری میوه‌های شب عید و حتی میوه‌های صادراتی به خارج از کشور هستند اما متأسفانه صاحبان سردخانه‌ها در پی کاهش کانتینرهای یخچالی نگران صادرات هستند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: مهر