1

گرسنگی درجهان هفت برابر کووید، جان می گیرد

اگرچه به قول خیام بزرگ، آدمی اختیار مطلقی در آمدن و رفتن خود در این جهان ندارد، نگاه کوتاهی به عواملی که به فرصت عمر آدمی دراین جهان پایان می دهد، جالب توجه است. در زمینه بررسی وضعیت گرسنگی در جهان، گفتگویی با یکی از پژوهشگران انجام داده ایم که توجه شم ارا به آن جلب می نماییم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، رامین امینی زارع، مدرس مدیریت ریسک و بیمه دراین زمینه، ضمن اشاره به آخرین آمار جهانی می گوید: اصولا وضعیت جمعیت در جهان، وابسته به عوامل گوناگونی همچون، وضعیت آب وهوایی، تغییرات اقلیمی، اپیدمی و پاندمی ها، وضعیت کشاورزی و تولیداتی است که به عنوان غذا دراختیار انسان ها قرار می گیرد.

این دانش آموخته دانشگاه تهران ادامه می دهد، کشاورزی دانش و هنر کشت گیاهان است. کشاورزی مهم‌ترین پیشرفت در ظهور تمدن بشری غیرمهاجر بود. توسعه کشاورزی و پرورش گونه‌های اهلی توسط انسان باعث افزایش غذای موجود و شکل‌گیری شهرها شد. کشاورزی متمرکز که بر اساس کشاورزی تک محصولی است، در قرن ۲۱ بیشترین خروجی را به خود اختصاص داده است، اگرچه هنوز، زندگی نزدیک به ۲ میلیارد انسان به کشاورزی معیشتی وابسته است.

کشاورزی برای رشد اقتصادی بسیار مهم است: ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی و در برخی از کشورهای در حال توسعه بیش از ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد ۷۰درصد از مصرف آب شیرین متعلق به بخش کشاورزی است و کشاورزی باعث ایجاد آلودگی و زباله‌های ناپایدار می‌شود. یک سوم از مواد غذایی تولید شده در سطح جهان یا از بین می‌رود یا هدر داده می‌شود.اهمیت عدالت اجتماعی نیز بسیار بالاست،به گونه ای که از غذای تولید شده در هرکشور،دهک های درآمدی به طور مناسب،برخوردار نیستند.

 پژوهشگر حوزه بیمه و مدیریت ریسک در ادامه می افزاید، در سال میلادی پیشین، بیش از دو برابر تعداد مرگ و میر انسانی تولد درجهان رخ داده است. در قرن ۲۱ میلادی، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ میلیون نفر در جهان دراثر گرسنگی جان باخته اند و به ترتیب ابتلا به چنگار یا سرطان رتبه دوم وسپس استعمال دخانیات ، الکل، ایدز و در رتبه ششم کوید ۱۹ قراردارد که هنوز عامل گرسنگی ۷برابر آن قتل خاموش دارد.

FAOیا سازمان خواروبار وکشاورزی ملل متحد، نقش مهمی در توسعه کشاورزی در جهان دارد، رابطه ایران با فائو همواره در شش دهه اخیر رابطه ای سازنده بوده است وبا انتصاب اخیرپروفسور رسول زارع که به عنوان نماینده رسمی ایران در فائو (F A O) توسعه خواهد یافت وامیدمی رود با بهره گیری از کادری کارآمد،تحولی سازنده در این روابط پدیدآید.ازسوی دیگر بانگاه به امکانات بومی، پژوهشکده بیمه،به عنوان بازوی قوی تحقیقاتی وآموزشی بیمه مرکزی ،همواره مرجعی برای پژوهش های بیمه ای درکشور مطرح است وبیمه کشاورزی ازاین منبع برخوردار است.

اصولا در شرایط تغییر اقلیم که وابسته به گرمایش جهانی است،پیکار نابرابری بین تولید کشاورزی وعوامل قهری وطبیعی در جریان است، به گونه ای که به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد در نیم سده اخیر بیش از ۱۰ هزار فاجعه اقلیمی در جهان رخ داده است و بیش از ۳هزار میلیارد دلار خسارت ایجاد کرده است و چه بسا با برخورداری از سیستم های پایش و هشدار سریع، امکان پیش گیری وکاهش یک سوم از این خسارات فراهم بود.

وی گفت: همواره بیمه کشاورزی به عنوان سازکاری مشارکتی برای مدیریت بخش مهمی از ریسک های کشاورزی از سوی فائو و بانک جهانی، مطرح بوده است. این سازکار در جهان بیش از دو سده پیشینه دارد و در ایران نیز سابقه درخشان بیش از سه دهه کنشگری موثر دارد ومورد حمایت وزیر جهادکشاورزی و پشتیبانی بانک کشاورزی است.

امینی در پایان افزود، اکنون این مکانیزم حمایتی-مشارکتی که نماد همکاری دولت-مردم است،مجهز به آخرین فن آوری های روز جهان، از جمله سنجش از دور ماهواره  ای یادر اصطلاح (Remote Sensing)است.تمامی تراکنش های مالی در سامانه ای جامع وبه صورت برخط ودر پیکره( Core Insurance) طراحی شده ودرحال اجراست.بدون شک تقویت بیمه کشاورزی در هرجای جهان،یکی از ابزار های کارآمدوتوانمند مبارزه باگرسنگیست.

سرویس خبری: صنعت غذا