1

گلایه های زعفران کاران از نبود سیستم های نوین آبیاری در مزارع

زعفران
یک زعفران کار نمونه گفت:با توجه به خشکسالی های اخیر متاسفانه از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای آبیاری های نوین و قطره ای در مزارع خراسان هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
فرحناز صداقت طالبی زعفران کار نمونه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مشکلات پیش روی تولید اظهار داشت: در زمان برداشت محصول، زعفران با قیمت ناچیزی توسط واسطه ها از کشاورزان خریداری شده  وسپس با ذخیره کردن آن در انبارها با قیمت هنگفتی در ایام سال به فروش می رسد.
وی افزود: اگر این امکان فراهم شود که کشاورزان خود صادرکننده محصول باشند امکان تقلب در زعفران ایرانی به حداقل می رسد چرا که واسطه ها زعفران خالص ایرانی را با گیاهان آغشته به رنگ مخلوط می کنند که درنهایت این امر اعتبار زعفران و برند ایرانی را دربازارهای هدف خدشه دار می کند.
صداقت طالبی با اشاره به افزایش تولید زعفران بیان کرد: با توجه به آنکه در بازارهای هدف از زعفران به عنوان گیاه دارویی استفاده می کنند باید گفت که با افزایش تولید طی سال های آتی محصول روی دست کشاورز نمی دانند چرا که تقاضا برای آن وجود دارد.
تولید کننده زعفران ادامه داد: با توجه به خشکسالی های اخیر متاسفانه از سوی وزارت جهاد و نهاد کشاورزی برای آبیاری های نوین و قطره ای در مزارع  خراسان هیچ اقدامی صورت نگرفته است که این امر تولیدکنندگان را با مشکلاتی مواجه ساخته است.
گفتنی است برای اجرای آبیاری های نوین پیگیری های زیادی را انجام دادیم اما متاسفانه به سبب عدم همکاری هر بار با بن بست مواجه شدیم در حالیکه این امر می تواند به افزایش تولید و کیفیت کمک بسزایی داشته باشد.
صداقت طالبی با اشاره به قاچاق پیاز زعفران که یکی دیگر از مشکلات زعفران کاران است، بیان داشت:طی چند سال اخیر پیاز زعفران به کشورهای همجوار از جمله افغانستان قاچاق می شود که با توجه به زمین های حاصل خیز افغانستان امکان تولید و توسعه زعفران در آن کشور وجود دارد که این امر تهدیدی برای تولید زعفران ایران به شمار می رود.