1

استاندار یزد: گلخانه‌داران بر بازار صادراتی اوراسیا متمرکز شوند

در نشست شورای گفت‌وگوی استان یزد بر لزوم تمرکز گلخانه‌داران و تولیدکنندگان بر بازار اوراسیا و اکتفا نکردن بر بازار چند کشور خاص تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ استاندار یزد با تأکید بر لزوم تمرکز گلخانه‌داران و تولیدکنندگان بر کشورهای حوزه اوراسیا، گفت: باید این مقوله جایگزین تمرکز بر چند کشور خاص شده شاهد رشد صادرات این حوزه باشیم.

محمدعلی طالبی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد، در مورد جذب یارانه دولتی برای صادرات محصولات گلخانه‌ای، اظهار کرد: علاوه بر این باید پیگیری‌های لازم جهت جذب منابع پیش‌بینی شده این حوزه، برای یزد که دومین استان کشور در کشت‌های گلخانه‌ای است، صورت بگیرد و روی ارتقاء مزیت‌های نسبی محصولات جهت حضور فعال در بازارهای جهانی کار شود.

وی نقش دولت در صادرات محصولات کشاورزی را تسهیل صادرات و مانع زدایی از این مسیر عنوان و خاطرنشان کرد: باید در نگاه بلندمدت خود، کشت و صادرات محصولات کشاورزی به نحو اقتصادی را داشته باشیم تا بتوانیم به‌راحتی در بازارهای بین‌المللی رقابت کرده و با بهره‌گیری از مزیت‌های آن، صادرات مناسبی را داشته باشیم.

استاندار بر بهره‌گیری از تجربیات موجود در امر صادرات هوایی محصولات کشاورزی و تمرکز بر کشورهای حوزه اوراسیا و گسترش بازارهای هدف خصوصاً کشورهای اوراسیا به‌جای تمرکز بر چند کشور خاص مانند روسیه تأکید کرد.

طالبی با اشاره به لزوم استفاده رایزن‌های بازرگانی در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله در بخش کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی استان، تصریح کرد: این افراد می‌توانند در کشورهای هدف، اقدامات مؤثری در حوزه‌های بازاریابی و تسهیل صادرات انجام دهند، لذا لازم است در کارگروه توسعه صادرات یا در قالب‌های دیگر نحوه استفاده از این شرایط و اعلام آمادگی بخش خصوصی مشخص شود.

استاندار افزود: مصوبات جلسه باید به‌نوعی کاربردی و قابل ارزیابی شود تا بتوان در یک تا دو ماه آینده میزان پیشرفت این مصوبات و اقدامات انجام شده در این حوزه را ارزیابی کرد.

طالبی در پایان بر پیگیری موضوعات مطرح شده در جلسه توسط سازمان‌های جهادکشاورزی و صمت استان، دنبال کردن بحث مشوق‌های حوزه صادرات محصولات به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل هوایی و پیگیری اتحادیه گلخانه‌داران در خصوص اجرای مصوبات جلسه و انجام اقدامات جدی در حوزه ارتقا کیفی محصولات صادراتی تأکید کرد.

محمدرضا قمی، رئیس اتاق یزد نیز در ادامه این نشست گفت: با بیان اینکه ازجمله وظایفی که در فضای کسب‌وکار به اتاقها واگذار شد، اظهار کرد: نظرسنجی از فعالان اقتصادی در سراسر کشور و ارزیابی روند کار به‌صورت ماهانه و رتبه‌بندی شاخص‌های اقتصادی برای مدیران است.

او اظهار کرد: شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار در خردادماه ۵۲٫۴۶ بوده است که نسبت به اردیبهشت کاهش داشته است.

وی بیشترین سهم افزایش این شاخص را مربوط به بخش ساختمان دانست و گفت: ۴۵٫۷۳ مربوط به مواد اولیه است که نسبت به ماه قبل کاهش داشته است.

قمی با بیان اینکه کمبود مواد اولیه در واحدهای صنعتی را شاهد هستیم گفت: شاخص لوازم خریداری شده عدد ۷۳٫۱۹ را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده روند افزایشی قیمت‌ها در کل اقتصاد کشور است و شاخص محصولات کماکان در حال افزایش است.

وی افزود: شاخص میزان سفارشات جدید عدد ۴۰٫۱۵ است که برای سومین ماه پیاپی عددی کمتر از ۵۰ است و کارشناسان بر این نظر هستند که این روند در کاهش تقاضا در شرایط بعد از انتخابات و بلاتکلیفی روند تقاضا در تصمیم برای خرید و شرایط قیمتی بازار است.

رئیس اتاق یزد شاخص استخدام نیروی کار را عدد ۵۱٫۵۰ دانست و گفت: نسبت به اردیبهشت وضعیت بهتری داریم و این روند نشان دهنده خوش‌بینی صاحبان اقتصادی نسبت به بهبود وضعیت است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: اتاق بازرگانی ایران