1

یک مقام مسئول اعلام کرد: مصرف ۲.۴ میلیون تن کود کشاورزی در کشور

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: براساس محاسبات موسسه تحقیقات خاک و آب، نیاز سالانه کشور به کود ۴ میلیون تن است که در سال ۹۷ نزدیک به ۲ میلیون و ۴۳۱ هزار تن مصرف شده است.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حمید رسولی اظهارداشت: طبق برآورد و محاسبات مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور، نیاز به کود شیمیایی حدود ۴ میلیون تن در سال است که اگر روند تأمین و مصرف را طی دهه ۹۰ مورد توجه قرار دهیم همیشه میزان مصرف کمتر بوده است.

وی افزود: در سال ۹۲ یک میلیون و ۵۲۵ هزار تن مصرف کود در کشور داشتیم اما در سال ۹۷ که بیشترین میزان مصرف بوده این مقدار به دو میلیون ۴۳۱ هزار تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در ادامه درباره میزان مصرف کود اوره تصریح کرد: علی‌رغم اینکه ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان کود اوره است و سالانه ۶ و نیم میلیون تن تولید داریم میزان مصرف بسیار پایین است و در سال گذشته به نزدیک دو میلیون تن رسید. همچنین میزان مصرف پتاسه هم پنج برابر افزایش یافته و به ۹۵۳ هزار تن رسیده است.

وی با اشاره به ثبات نسبی در قیمت کود در کشور گفت: قیمت کودهای ازته، فسفاته و پتاسه تا سال ۹۲ افزایش قابل توجهی داشت اما پس از آن رشد قیمتی چندانی نداشته است و دولت بیش از ۵۰ درصد به این بخش یارانه می‌دهد. در سال ۹۷ از ۲ میلیون و ۹۵۳ هزار تن کود پتاسه ۸۳ درصد آن به مصرف رسیده است.

وی افزود: در اوایل دهه ۹۰، ۷۵ درصد تأمین کود داشتیم اما در سال ۹۷، به ۹۵ درصد رسیده است. خوزستان، فارس، گلستان و خراسان رضوی بیشترین میزان تأمین کود را دارند.

رسولی ادامه داد: در سال گذشته ۵۱ کود غیر یارانه هم توزیع کردیم که در سال جاری به ۲۱۲ نوع کود رسیده است. همچنین در سال گذشته نسبت به دهه ۹۰ افزایش قابل توجهی در تقاضا برای کود داشتیم که ما این برنامه را با وجود تحریم و چالش‌های پتروشیمی به خوبی مدیریت کردیم؛ این در حالی بود که شرکت‌های پتروشیمی حدود یک ماه تا ۴۰ روز از تأمین کود اوره خودداری کردند.

وی افزود: ۴۶ درصد از کود اوره را باید از پردیس عسلویه تحویل بگیریم در حالی که حمل زمینی آن محدود است و ما ۶۱۶ هزار تن کود اوره را به صورت فله به بندرعباس بردیم و در آنجا کیسه بندی کرده و به استان‌ها ارسال کردیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اذعان داشت: ۶۶ درصد کود در سال قبل مستقیم از مبادی وارداتی به کارگزاری‌های ما ارسال شد و میزان آن دو میلیون و ۷۸۵ هزار تن بود که در پنج ماهه نخست سال ۹۸، ۴۵ درصد آن تأمین قطعی شده و ۹۸۲ هزار تن هم حمل شده و در شبکه‌های کارگزاری به فروش رسیده است.

وی افزود: کودهای ارسالی به استان‌ها در قالب دستورالعمل‌های ابلاغی مورد کنترل کیفی قرار می‌گیرد، نظارت و پایش کارگزاران استان‌ها به درستی انجام شده و همچنین کودهای وارداتی باید نظارت و پایش شود. توجه به توصیه‌های مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی در مصرف کودهای کشاورزی لازم و ضروری است.

سرویس خبری: کشاورزی