1

یک کارشناس صنعت شیر : به خاطر ۲میلیون دامدار، سلامت ۸۰میلیون ایرانی را به خطر نیاندازید

لبنیات

[heading]اگر سرانه مصرف شیر به همین منوال ادامه یابد، تا ۳ دهه دیگر با یک فاجعه انسانی روبه‌رو خواهیم بود. [/heading]

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یک کارشناس صنعت شیر گفت: نباید به خاطر تامین منافع ۲میلیون دامدار، زندگی و سلامت ۸۰میلیون ایرانی را به خطر بیاندازیم.
حسین چمنی افزود: بنا به اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ۹۰ درصد مردم کشور دچار کمبود کلسیم هستند. این کمبود به قدری شدید است که در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی رفع آن از طریق اصلاح الگوی مصرف به تنهایی امکان پذیر نبوده و باید کلسیم اضافی از طریق غنی سازی هم در اختیار مردم قرار گیرد. در چنین شرایطی اصرار بر افزایش قیمت فرآورده های لبنی برای تامین یارانه دامداران – که منجر به کاهش هر چه بیشتر سرانه مصرف ناکافی فعلی خواهد شد – حرکتی برخلاف سیاست های سلامت محور دولت است.
وی معتقد است در حال حاضر هم دامداران و هم صنایع لبنی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و هرگونه آسیب به این حلقه‌ها فرصت های شغلی فراوانی را در معرض خطر قرار می دهد اما فراموش نکنیم که انتقال مشکل از دامداران به صنایع لبنی، در نهایت به ضرر مصرف کننده تمام خواهد شد.

یک سونامی در راه است
به گفته چمنی، طبق آمار مرکز استئوپوروز کشور، در سال ۸۰ حدود ۱۶درصد از جمعیت بالای ۵۰ سال کشور دچار عارضه پوکی استخوان بوده اند، اما این آمار در سال ۹۰ به ۳۴درصد افزایش یافته و به عبارتی ۲/۲برابر شده است. این زنگ خطری جدی برای مسوولان است که نسبت به کمبود کلسیم در جامعه فکری اساسی کنند.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون ۵/۷میلیون سالمند در کشور وجود دارد که اکثرشان با مشکلات اسکلتی و حرکتی درگیرند. حال آنکه این آمار تا ۳۵سال بعد به ۲۶میلیون نفر افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی اگر از الان افزایش مصرف لبنیات و تامین کلسیم کافی را جدی نگیرند، جامعه در آینده با سونامی پوکی استخوان مواجه می‌شود که علاوه بر هزینه‌های درمانی هنگفت، نظام اجتماعی را نیز با خود درگیر می‌کنند.

یارانه به شیر، وظیفه دولت است
این کارشناس صنعت شیر ادامه داد: اتخاذ سیاست های پیشگیرانه بسیار مهم است. اگرچه به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، پرداخت یارانه به این صنعت با مشکل مواجه است اما اگر دولت با تحمل فشارهای مالی، عدم النفع دامداران را به عنوان یارانه به آنها بپردازد، در آینده صرفه‌جویی عظیمی در هزینه‌های درمانی اتفاق خواهد افتاد که به نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت است. در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی هم چندین بار بر پرداخت یارانه به شیر و اتخاذ سیاست های کاهش قیمت این ماده غذایی تاکید شده است.
چمنی گفت: بارها اعلام شده که مردم، توان افزایش قیمت محصولات لبنی را ندارند و افزایش قیمت، لبنیات را از سفره آنها حذف می‌کند و این کاهش مصرف، در نهایت فاجعه‌ای انسانی در آینده نزدیک را رقم می‌زند.
وی با اشاره به این که هنوز مساله شیر به دغدغه اصلی مسوولان و مردم تبدیل نشده، اظهار کرد: باید فرهنگ سازی عظیمی در جهت افزایش سرانه مصرف لبنیات در جامعه صورت بگیرد اما لازم است که این امر ابتدا از مسوولان شروع شود؛ زیرا هنوز برخی از آنها راجع به این ماده غذایی، اطلاعات درست و کافی ندارند. بی شک اگر آگاهی این گروه از سیاست گذاران بالا رود نگاه مهربانانه‌تری نسبت به این صنعت پیدا می کنند.

صدای شکستن استخوان ها را بشنوید
چمنی در پایان عنوان کرد: سیاستمداران، باید صدای شکستن استخوان‌های مردم را بشنوند و اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای نسل‌های بعد برنامه‌ریزی کنند. جای تعجب است که سالانه بودجه های سنگینی برای مقاوم سازی ساختمان ها در نظر گرفته می شود، اما مقاوم سازی ساختمان بدن انسان ها با بی توجهی مواجه است. به هوش باشیم که سونامی از کارافتادگی و زمین گیری در آینده‌ای نزدیک، در انتظار میان سالان امروز و سالمندان فردا نشسته است. –