1

۱۱۷ میلیون تن محصولات کشاورزی امسال تولید می شود

وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده در جلسه پایش اقدامات و پیشرفت های طرح های مصوب اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه افزود: براساس سیاست فرآوری، افزایش ارزش افزوده و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، هفت هزارو ۵۰۰ طرح نیمه تمام در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی با اختصاص ۱۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک ها تا پایان سال تکمیل و بهره برداری خواهد شد.
رییس ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: طبق برنامه تا پایان شهریور ماه، ۶۰ هزار میلیارد ریال از سوی بانک ها به طرح های نیمه تمام صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی اختصاص خواهد یافت.
بخشنده گفت: تاکنون حدود پنج هزار متقاضی از بخش صنایع تبدیلی کشاورزی در سامانه بهین یاب ثبت و توسط کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان ها تایید شده و حدود دو هزارو ۵۰۰ طرح برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۳۷ میلیون تن ظرفیت نصب شده در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد، اما به دلیل تطبیق نداشتن ظرفیت صنایع با تنوع محصولات، نامتناسب بودن پراکندگی جغرافیایی صنایع، در برخی موارد کمبود ظرفیت و نیز مازاد ظرفیت وجود دارد.
بخشنده مزایای توسعه روش های نوین آبیاری در بهره وری آب و افزایش تولیدات کشاورزی را یادآور شد و گفت: سامانه های نوین آبیاری میکرو، بهره وری آب در بخش کشاورزی چهار تا پنج برابر افزایش خواهد داد.
به گفته وی تاکنون بیش از ۱۱٫۲ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و وزارت جهاد کشاورزی در تعامل با دولت در تلاش است تا بقیه مطالبات گندم کاران را در شهریور ماه تسویه نماید.
رییس ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی گفت :گزارش ها نشان می دهد، پیشرفت های قابل ملاحظه ای از ابتدای سال ۹۵ در طرح های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است .
وی افزود: مجموعه گزارش های پیشرفت اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی به شکل ادواری تنظیم و به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارایه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، میزان تولیدات کشاورزی در دولت یازدهم از حدود ۹۷ ملیون تن سال ۱۳۹۲ با ۱۵٫۴ درصد رشد در سال ۹۴ به ۱۱۲ ملیون تن به ارزش بیش از ۳٫۵ میلیارد دلار رسید.
سالیانه برای تامین امنیت غذایی کشور برخی از محصولات استراتژیک توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران تامین و ذخیره سازی می شود.