1

۲ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک از استان اردبیل صادر شد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از صادرات ۲ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک در سال گذشته از این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ نوبخت اژدری در خصوص آخرین وضعیت آمار دام استان اظهار کرد: در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با توجه به وضعیت مناسب بارش‌های منطقه، آمار جمعیت دام سبک استان افزایش چشمگیر داشت اما به دلیل حذف ارز ترجیحی و ۶ برابر شدن قیمت نهاده‌های دامی و از سوی دیگر پایین بودن قیمت دام زنده در میادین استان، دامداران منطقه نزدیک به ۲۵ درصد دام سبک خود را حذف کردند.

وی اضافه کرد: آمارهای چهار ماه اخیر بیانگر این است آمار دام سبک استان اردبیل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس و دام سنگین هم ۳۱۰ هزار راس است و لذا با در نظر گرفتن زایش و پر کردن حذفی‌ها مشکلی در تولید و تامین گوشت قرمز و شیر خام در سطح استان نخواهیم داشت.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در عین حال گفت: با توجه به کاهش چشمگیر نزولات آسمانی در سال جاری بخصوص در شمال استان تمهیدات لازم در راستای تامین علوفه مورد نیاز دامداران اتخاذ شده و کشت اقلام مورد نیاز دامداران مانند چغندر علوفه‌ای، تامین بذور رایگان و نیمه رایانه‌ای به ویژه در واحدهای بزرگ از جمله کشت و صنعت مغان و پارس و سایر دامداری‌های استان در دستور کار قرار گرفته است و از این بابت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رقم خوبی در زمینه کشت و تامین علوفه خواهیم داشت.

اژدری در عین حال افزود: لازم است دولت در زمان تغذیه دستی دام با تامین و عرضه نهاده‌های موردنیاز دامداران از جمله جو، ذرت، کنجاله سویا را با قیمت مناسب و عادلانه و تامین تسهیلات بانکی مانع از ورود آسیب به دامداران استان شود.

وی ادامه داد: همچنین در راستای حمایت از دامداران منطقه پیگیری برای تامین ۱۰ هزار تن جو با قیمت مناسب از طریق انبار شرکت پشتیبانی امور دام استان اردبیل به ویژه دام عشایری انجام شده و لازم است برای جلب توجه و حمایت دولت از دامداران اقدامات جدی‌تری صورت بگیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: سالانه ۲۸ هزار تن گشوت قرمز در استان اردبیل تولید می‌شود که از این میزان ۱۴ هزار تن در داخل استان مصرف می‌شود و ۱۴ هزار تن به شکل لاشه و یا دام زنده به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این سالانه ۲۲۳ هزار تن شیر خام در استان اردبیل تولید می‌شود که از این میزان حدود ۸۰ هزار تن مازاد بر مصرف است که در کارخانه‌های استان فرآوری می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین درباره فعالیت ایستگاه پرورش گوسفند در جعفر آباد مغان گفت: در این ایستگاه یک هزار و ۲۰۰ راس نژاد اصیل گوسفند مغان به عنوان ذخایر ژنتیکی پرورش و نگهداری می‌شود.

اژدری اضافه کرد: در راستای افزایش این گونه ارزشمند، تعداد ۲۰۰ قوچ نژاد اصیل مغان در بین عشایر منطقه ترویج و توزیع می‌شود.

استان اردبیل با داشتن سه میلیون ۸۰۰ هزار واحد دامی جزو ۱۰ استان نخست کشور و یکی از قطب‌های مهم دامپروری کشور است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا