1

۳۰ درصد منابع غذایی جهان تحت‌تاثیر آفات از بین می‌رود

در گزارش مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی آب اتاق ایران با اشاره که اتلاف بیش از ۳۰درصد منابع غذایی جهان تحت‌تاثیر آفات، چگونگی مدیریت بهینه‌ آفات و بیماری‌های کشاورزی تحت شرایط تغییر اقلیم بررسی شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی آب اتاق ایران مقاله‌ای با عنوان «مدیریت بهینه‌ آفات و بیماری‌های کشاورزی تحت شرایط تغییر اقلیم» منتشر کرد.

تغییر اقلیم بر بیولوژی، توزیع و شیوع آفات در بسیاری از محصولات، مزارع و مراتع تأثیرگذار است. بیش از ۳۰ درصد منابع غذایی در دنیا توسط آفات از بین می‌رود و هم‌اکنون کاهش خسارت آفات جهت حفظ امنیت غذایی در جهان، کاهش مصرف نهاده‌ها و کاهش گازهای گلخانه‌ای بسیار مهم‌تر از هر زمان دیگری است.

برای همین و در جهت ارتقای دانش فعالان بخش کشاورزی در زمینه اثرات مخرب تغییر اقلیم بر تولیدات بخش کشاورزی و همچنین پایش تحولات و رویدادهای ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای کشاورزی و تغییرات اقلیمی، این گزارش به بررسی جنبه­‌های مختلف مدیریت بهینه آفات و بیماری‌های کشاورزی تحت شرایط تغییر اقلیم پرداخته است.

 مدیریت هوشمند اقلیمی آفات یک رویکرد فرامنطقه­‌ای و جهانی است که هدف آن کاهش خسارت در بخش کشاورزی، کمک به اکوسیستم‌­های طبیعی، کاهش گازهای گلخانه‌­ای به ازای هر واحد تولید محصولات غذایی و تقویت انعطاف­‌پذیری سیستم های کشاورزی در مواجه با تغییر اقلیم است.

 بنا بر اهمیت این موضوع در این گزارش مشخص گردیده است که از طریق اجرای مدیریت هوشمند آفات و بیماری­‌ها، تولید محصول، سیاست­‌های توسع‌ه­ای، تحقیقات و… در هماهنگی با یکدیگر در جهت ایجاد سیستم­‌هایی کارامدتر و انعطاف­‌پذیرتر در تولید مواد غذایی، عمل می­‌کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: اتاق بازرگانی ایران