1

۳ رقم بذر جو به بخش خصوصی واگذار می‌شود

معاون پژوهشی مؤسسه تحقیقات اصلاح بذر گفت: امسال واگذاری تولید بذر سه رقم جو به بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ محسن اسماعیل زاده مقدم، معاون پژوهشی مؤسسه تحقیقات اصلاح، تهیه نهال و بذر اظهار کرد: سال گذشته تولید بذر چهار رقم جو جلگه، بهرخ، گوهران و خاتم به بخش خصوصی واگذار شد.

وی هدف از این بازدید را آشنایی کشاورزان، تولیدکنندگان بذر و کارشناسان سازمان‌های جهاد کشاورزی هفت استان همجوار با استان البرز با صفات و نمود ظاهری و پتانسیل عملکرد ارقام و لاین‌های اصلاح شده جو آبی و ارقام و لاین‌های امید بخش برای سه اقلیم گرم، سرد و معتدل اعلام کرد.

اسماعیل زاده مقدم ادامه داد: هر یک از این لاین‌ها و ارقام آبی، خصوصیات منحصر به فردی از جمله عملکرد بالا، مقاومت به تنش‌های غیر زنده مانند شوری و خشکی، مقاومت به بیماری و عملکرد بیولوژیکی دارند.

به گفته وی، ارقام دارای عملکرد بیولوژیکی بالا برای مصرف علوفه تازه با قصیل مناسب هستند.

معاون پژوهشی مؤسسه تحقیقات اصلاح، تهیه نهال و بذر، میانگین عملکرد جو آبی در کشور را ۲.۸ تا ۳ تن در هکتار اعلام کرد و افزود: کشاورزان پیشرو بیش از ۱۲ تن در هکتار رقم جو بهمن در اراضی آبی تولید کرده‌اند.

وی در پایان تولید جو با توجه به شرایط خشکی کشور را مناسب دانست و گفت: یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه غلات، توسعه تولید جو در مناطق کم آب کشور است.