1

۴۵ درصد از برنج تولید داخلی در دست کشاورزان باقی مانده/ دولت باید به واردات نظارت کند/ فروشگاه‌ها تمایلی برای خرید ندارند

عضو انجمن صنفی برنج فروشان استان مازندران خاطر نشان کرد: در سنوات گذشته در این مقطع از سال حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از برنج تولیدی در دست کشاورزان باقی می‌ماند اما هم اکنون این رقم به حدود ۴۵ درصد رسیده است. این انباشت برنج در دست کشاورزان باعث شده که قیمت برنج کیفی در مبدا تولید از کیلویی ۱۲۰ هزار تومان به کیلویی ۷۰ هزار تومان برسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ حسن تقی‌زاده با بیان اینکه بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد از برنج تولید داخلی در دست کشاورزان باقی مانده است، گفت: در سنوات گذشته در این مقطع از سال حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از برنج تولیدی در دست کشاورزان باقی می‌ماند اما هم اکنون این رقم به حدود ۴۵ درصد رسیده است. این انباشت برنج در دست کشاورزان باعث شده که قیمت برنج کیفی در مبدا تولید از کیلویی ۱۲۰ هزار تومان به کیلویی ۷۰ هزار تومان برسد.

وی با اشاره به ثبات قیمت در سایر اقلام برنج غیر کیفی ایرانی، گفت: در ماه‌های اخیر دولت تلاش کرد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای خرید برنج ایرانی مجاب کند که متاسفانه این فروشگاه‌ها تمایلی برای خرید از خود نشان ندادند؛ احتمال دارد که فروشگاه‌ها زمانی‌که محصول جدید آماده برداشت است برای خرید اقدام کند که قیمت محصول سال گذشته بیشتر از این افت کند. کشاورزان نیز تا یک ماه پیش چندان تمایلی برای فروش محصول نداشتند اما بعد از اینکه مشاهده کردند که فروشگاه‌ها برای خرید جلو نیامده‌اند راضی به کاهش قیمت شدند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه معیشت کشاورزان وابسته به فروش محصول‌شان است، گفت: برخی برای احتساب قیمت برنج داخلی هزینه تولید را محاسبه می‌کنند و این موضوع را در نظر ندارند که کشاورز با فروش محصول‌اش هزینه یک سال امرار معاش خود را تامین می‌کند؛ برخی از کشاورزان کمتر از یک هکتار زمین دارند از این‌رو باید بتوانند محصول را با نرخی بفروشند که کفاف هزینه‌های زندگی‌‌شان را بدهد.

عضو انجمن صنفی برنج فروشان استان مازندران رقم واردات برنج در سنوات گذشته را حدود یک میلیون ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: رقم واردات در سال‌های گذشته متفاوت است این مسئله به این معنی نیست که همه حجم واردات در بازار مصرف می‌شود؛ بحث اصلی این است که با افزایش نرخ برنج ایرانی ذائقه مردم تغییر کرد و مردم خریدار برنج خارجی شده‌اند. در یک سال گذشته قیمت برنج پاکستانی نیز افزایش پیدا کرد و برنج ۳۸۶  از کیلویی ۱۷ هزار تومان کیلویی ۳۰ هزار تومان شد و قیمت سوپر کرنر نیز به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسید و اما این قیمت‌ها با قدرت خرید مردم همخوانی داشت و مردم مانند ۱۰ سال پیش بیشتر خریدار برنج خارجی شدند.

به گفته وی؛ حجم واردات در ۱۴۰۱ به ۱ میلیون ۸۰۰ هزار تن رسید که به نظر می‌رسد تجار برای کسب سود بیشتر به بهانه بالا رفتن قیمت برنج ایرانی حجم واردات را افزایش دادند.

 تقی‌زاده با اشاره به نوسات قیمت برنج ایرانی در یک سال اخیر، گفت: در ابتدای فصل برداشت محصول در ۱۴۰۰ قیمت برنج کیفی کیلویی ۳۰ هزار بود که قیمت برنج تا آبان همان سال به کیلویی ۱۳۰ هزار تومان رسید؛ کشاورز نیز محاسبه کرد که قیمت برنج در سال زراعی ۱۴۰۱ حداقل کیلویی ۲۰۰ هزار تومان خواهد شد از این‌رو در ابتدای فصل برداشت برنج را کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم نمی‌فروخت و برنج را دپو کردند؛ این قیمت باعث شد مصرف‌کننده‌ای که در ابتدای فصل برداشت حداقل ۲۰۰ کیلو برنج خریداری می‌کرد حجم خرید را به ۲۰ کیلو تقلیل بدهد و در حد مصرف ماهیانه خرید ‌کند و خرید برای مصرف سالیانه را کاهش بدهد.

این فعال صنفی در پایان بیان کرد: تجار بخش خصوصی اقدام به وارد می‌کنند و به تبع دولت باید در حجم واردات آنها نظارت کند آنها در این میان برای کسب سود بیشتر شیطنت‌های انجام می‌دهند اما از آنجایی‌که‌ دولت سیستمی برای رصد بازار و بررسی حجم واردات ندارد، وقتی می‌بیند قیمت برنج ایرانی بالاست برای تنظیم بازار مجوز واردات می‌دهد. این در حالیست که باید حجم واردات اصولی باشد تا به تولید داخلی لطمه وارد نشود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا