1

۴ کشور سهم تخم‌مرغ ایران در بازار جهانی را گرفتند

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه صادرات روزانه تخم‌مرغ به کمتر از۱۵۰ تن رسیده است، گفت: ۴ کشور بخش عمده‌ای از سهم ایران در بازارهای جهانی را گرفته‌اند.

ناصر نبی‌پور در گفتگو با مهر، میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ را درب مرغداری حدود ۳۰۰۰ تومان عنوان کرد و اظهارداشت: بازار این محصول همچنان در رکود قرار دارد، چراکه صادرات آن به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه عراق و افغانستان مقاصد صادراتی تخم مرغ ایران هستند، افزود: کشورهای اوکراین، هند و پاکستان عمده بازار ما را در افغانستان و ترکیه آن را در عراق گرفته‌ است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه ترکیه عملا بازار عراق را در دست گرفته است، اضافه کرد: تولیدکنندگان ایرانی برای اینکه سهم خود را در این بازار از دست ندهند، مجبور به صادرات با زیان تخم مرغ از کشور هستند.

نبی‌پور گفت: آمار دقیقی از میزان صادرات روزانه تخم مرغ ایرانی اعلام نشده اما به اعتقاد ما این عدد در روز کمتر از ۱۵۰ تن است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود میانگین قیمت تخم مرغ بین ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان خواهد ماند، افزود: با شروع فصل گرما که مصرف این کالا کاهش می‌یابد، قیمت آن نیز افت خواهد کرد، بنابراین تخم مرغ در خردادماه ارزان می‌شود؛ مگر اینکه مرغ‌های پیر به کشتارگاه فرستاده و حذف شوند.