1

۵۰ درصد آنتی بیوتیک های جهان مصرف دامپزشکی دارد

[heading]رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: وجود بیماری ها و مخاطرات در عرصه دام ، طیور و آبزیان موجب شده تا ۵۰ درصد آنتی بیوتیک های جهان در دامپزشکی مصرف می شود .[/heading]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا – مهدی خلج روز یکشنبه در سمپوزیوم یک روزه هشدار مصرف آنتی بیوتیک ها افزود: بر اساس قانون افزایش بهره وری ، تلاش کرده ایم شرایط دریافت مجوز داروخانه ها سخت شود و این تلاش برای آن است که مصرف داروی منطقی و کم داشته باشیم ،زیرا مصرف القایی بالاست و باید مراقبت شود تا این مصرف القایی مشکل ساز نشود.

وی اظهار داشت: تلاش سازمان دامپزشکی مصرف منطقی داروها است و آسان سازی خدمات گیرندگان دارو نیز در دستور کار قرار دارد.
خلج تصریح کرد: مجوزهایی برای اکیپ های سیار دامپزشکی به منظور سهولت مصرف دارو برای دام عشایری در کوهستان ها نیز در نظر گرفته شده که بزودی ابلاغ می شود تا آنها در این روش دارو و واکسن مورد نیاز خود را داشته باشند.
وی لزوم مدیریت دارو توسط دامپزشکان را مورد تاکید قرار داد و گفت: دامپزشکان باید تلاش کنند از مصرف بیش از حد دارو اجتناب شود و این یکی از موضوعایی است که سازمان دامپزشکی کشور آن را در دستور کار دارد.
خلج تصریح کرد:اهمیت موضوع مصرف آنتی بیوتیک ها به اندازه ای است که در سال ۲۰۱۱ توسط سازمان جهانی بهداشت شعار’ هشدار مصرف آنتی بیوتیک ها ‘ اعلام شد و در سال ۲۰۱۴ نیز در سازمان جهانی بهداشت دام ،گردهمایی برای بهداشت و کشاورزی تمام کشورهای جهان برگزار کرد و امسال هم در هفته جهانی هشدار در مصرف آنتی بیوتیک ها این اهمیت به وضوح دیده می شود.
رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: صنعت دارویی از صنایع رشدیافته است که ۱۶۰ شرکت تولیدکننده دارو از ۳۰۰ شرکت واردکننده مواد اولیه و اقلام دارویی در کشور وجود دارد که در بخش غیردولتی بسیار توسعه یافته اند.
به گفته وی، اکنون یکهزار و ۵۶۰ داروخانه و مرکز واحد ارائه خدمات بهداشتی درمانی دامپزشکی در کشور فعالیت دارند .
رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: رونق صادرات از دیگر موضوعهای مهم این بخش است تا از سطح ۱۸ میلیون دوز فعلی ، فراتر رود و همچنین برای ارتقای کیفی داروهای اثرگذار تلاش می شود.
وی افزود: انتظار می رود این سمپوزیوم بتواند آغازی برای جلسات ۶ ماه یک بار دست اندرکاران دامپزشکی و فعالان عرصه دامداری باشد تا مدیریت مصرف آنتی بیوتیک در بخش دامپزشکی کشور مدیریت و اصلاح شود.
اطلاعات منتشره نشان می دهد طی سالهای ۹۰ و ۹۱ با وجود تحریم ها و فشارها ۱۸۰ شرکت تولیدکننده به سمت تولید داروهای گیاهی و صادرات محصولات دارویی رفتند و با این رویکرد افزایش ۲۰ درصدی صادرات در این بخش ثبت شد.
میزان صادرات داروهای دامپزشکی در سال های ۹۱- ۱۳۹۰ حدود۴۰ میلیون دلار و در سال ۹۲ حدود ۵۵ میلیون دلار اعلام شد و در سال ۹۳ رقم بیش از ۶۰ میلیون دلار صادرات داروی دامپزشکی مورد انتظار بود.

** سختگیری برای صدور مجوز داروخانه های جدید
خلج درباره سیاست جدید سازمان دامپزشکی کشور برای صدور مجوز داروخانه ها گفت: سازمان نظام دامپزشکی مجوز تاسیس داروخانه های این بخش را صادر می کند و مجوز اشتغال به کار مسئولان فنی توسط این سازمان صادر می شود.
وی تاکید کرد: تمامی کسانی که داروخانه دامپزشکی دارند نیازی به مجوز تاسیس جدید ندارند و باید پروانه های موجودشان را به اداره های کل دامپزشکی استان ها ببرند تا پروانه جدید دریافت کنند، اما بر اساس سیاست جدید سازمان دامپزشکی نیازی به تمدید مجدد مجوزها نیست و اعتبار مجوزهای صادر شده دائمی است.
وی اضافه کرد: دارندگان مجوز داروخانه پس از ۶ ماه باید پروانه اشتغال بگیرند.
به گفته خلج کسانی که می خواهند مجوز داروخانه جدید بگیرند ، باید شرایط سختی را بگذرانند بطوری که ممکن است ۳۰ سال طول بکشد تا شخصی امتیازات لازم را برای ایجاد یک داروخانه در تهران بگیرد ،اما در مناطق دور دست مجوزها راحت تر صادر می شود.