1

۷۵ درصد زعفران تولیدی مصرف داخلی ندارد

یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ۷۵ درصد از زعفران تولیدی باید صادر شود، گفت: برای کسب ارزش افزوده بیشتر از صادرات زعفران باید صادرات این محصول با برند ایرانی و در بسته بندی های کوچک انجام شود.

محمود بازاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: اگرچه ارزش صادراتی زعفران کشور چندان قابل توجه نیست، اما زعفران ایرانی یکی از کالاهای شناخته شده بین‌المللی است.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ۷۵ درصد زعفران تولید کشور باید صادر شود، چرا که مصرف داخلی ندارد، مگر اینکه زیر ساخت‌های صنعتی مصرف آن در صنایع فراهم شود. 

وی با اشاره به مصارف مختلف زعفران در تولید شیرینی و شکلات و مواد آرایشی و بهداشتی بیان داشت: مهمترین بخش برای مصارف زعفران تبدیل آن به ماده موثره در صنعت از جمله صنایع تولید مواد آرایشی و بهداشتی است که متاسفانه هنوز در این زمینه دچار مشکل هستیم، اما استارت آپ‌ها روی تولید چنین محصولاتی در حال انجام کارهای تحقیقاتی هستند و به نتایجی نیز دست یافته‌اند. 

بازاری گفت: یکی از راه‌های افزایش ارزش افزوده زعفران توسعه صنایع بسته بندی است، در حالی که بخش قابل توجهی از زعفران ایرانی به صورت فله‌ای صادر می‌شود. 

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: البته سازمان استاندارد ایران اجازه صادرات زعفران در بسته بندی‌های بیشتر از یک کیلوگرم را نمی‌دهد . 

وی افزود: اغلب کشورهای مصرف کننده زعفران ایران مانند چین و هند با توجه به نوع مصرف این ماده در صنایع و طب سنتی خواهان خرید این کالا به صورت فله‌ای هستند. 

بازاری با تاکید بر اینکه اگرچه  عرضه این کالا در بسته بندی‌های کوچک هم ارزش افزوده بالایی خواهد داشت و هم در شناسایی این محصول ایرانی در بازارهای جهانی موثر است، گفت: متاسفانه کمتر به این مقوله توجه شده است و صادرکنندگان در این زمینه مورد حمایت قرار ندارند. 

وی با اشاره به مصوبه‌ای در سال ۸۷ برای تشویق صادرکنندگان زعفران در بسته‌بندی‌های کوچک گفت: براساس معیار مذکور جایزه صادراتی به صادرکنندگان زعفران با بسته‌بندی‌های ۵ و ۱۰ گرمی تعلق می‌گرفت. 

بازاری اظهار داشت: براساس مصوبه مذکور عوارض صادراتی از صادرکنندگان زعفران در بسته‌بندی‌های بالاتر از ۳۰ گرم دریافت می شود و درآمد حاصل از این عوارض صادراتی به صادرکنندگان زعفران در بسته‌بندی‌های کوچک تعلق می‌گرفت. 

وی گفت: اگرچه این مصوبه یکی دو سال اجرایی شد، اما در سال ۹۰ با حذب بودجه مشوق‌های صادراتی بودجه این مشوق نیز حذف شد.

سرویس خبری: صنعت غذا