1

۸۰ درصد محصولات کشور از طریق کشاورزی آبی به دست می‌آید

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ۸۰ درصد محصولات کشور از طریق کشاورزی آبی به دست می‌آید و در دنیا این رقم مربوط به تولید محصولات دیمی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، هوشنگ ملایی در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: در ایران با وجود داشتن یک درصد جمعیت دنیا، ۲.۵ تا سه برابر دنیا در بخش کشاورزی مصرف آب داریم که بخشی از آن مربوط به اقلیم خشک است.

وی گفت: این در حالی است که در دنیا ۸۰ درصد محصولات از طریق کشاورزی دیم به دست می‌آید و ۲۰ تا ۲۵ درصد از طریق کشاورزی آبی است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: چالش آب تقریبا در همه استان‌های کشور حتی مناطق دارای بارش زیاد وجود دارد اما در استان‌هایی که بارش کمتری دارند، این چالش از شدت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در همه مناطق کشور مشکل آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت وجود دارد گفت: مقام معظم رهبری اخیرا در بازدید از دستاوردهای دولت تاکید کردند که اگر بتوانیم ۱۰ درصد از مصرف آب بخش کشاورزی را مدیریت کنیم برای بخش صنعت کار مثبتی انجام شده است.

ملایی افزود: اگر تصمیم بر رشد جمعیت در کشور است قطعا باید سفره غذایی نیز تامین شود که از طریق بخش کشاورزی محقق می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر از هر متر مکعب آب در بخش کشاورزی حدود ۱.۲ تا ۱.۳ کیلوگرم تولید محصول داریم که این رقم در دنیا حدود ۲.۵ و در کشورهای پیشرفته بیش از ۳.۵ تا چهار کیلوگرم است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: یک درصد جمعیت کشور در خراسان جنوبی ساکن است و حدود یک درصد آب کشور در این استان استفاده می‌شود که بیشترین استفاده در بخش آب زیرزمینی است.

وی گفت: بیش از ۹۶ تا ۹۷ درصد منابع استان خراسان جنوبی از طریق آب زیرزمینی و مابقی از آب‌های سطحی استفاده می‌شود که این میزان نسبت به میانگین کشور که حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد بوده، حدود ۲ برابر است.

ملایی افزود: نقشه راه در خراسان جنوبی با اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی دیده شده است که باید به این هدف برسیم اما در کنار آن باید شاخص‌های سهم صنعت از آب استان ارتقا یابد زیرا بیشترین اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده را دارد.

وی گفت: یکی از مسائلی که در طرح سازگاری با کم‌آبی در خراسان جنوبی پیش بینی شده، بهره‌وری در بخش کشاورزی است اما نگاه فقط در این زمینه به کشاورز و جهاد کشاورزی نیست بلکه همه حاکمیت، بانک‌ها، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی باید کمک کنند که بتوانیم بهره‌وری در بخش کشاورزی را ارتقا دهیم و یکی از راه‌ها کشت گلخانه‌ای است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: حدود ۵۰ سال است که توانستیم کشاورزی مکانیزه در کشور را توسعه دهیم اما در کنار خراسان جنوبی، استان یزد است که تعداد زیادی از قنوات آن به علت حفر چاه و برداشت آب دچار کم‌آبی و خشکی شده‌اند.

وی بیان کرد: در بخش آب زیرزمینی در کشور دچار ۲ بحران کمیت و کیفیت هستیم که در بخش کمیت بسیاری از چاه‌ها کاهش یافته و براساس آمار از ۹۰۰ هزار چاه بسیاری از آنها دچار کم‌آبی یا خشکی شدند که دلیل آن برداشت سالیانه چند میلیارد مکعب آب مازاد بر توان طبیعی از سفره‌های زیرزمینی است.

ملایی گفت: در بخش کیفیت هم خیلی از آب‌هایی که قبلا کیفیت آنها برای شرب قابل استفاده بوده اکنون نیست و در بسیاری از مناطق کشور آب‌های زیرزمینی دچار آرسنیک است و امکان مستقیم از این آب‌ها وجود ندارد به ویژه در پهنه کویری سفره‌های ما دچار این حادثه کیفی شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم بیلان منفی آب زیرزمینی که در خراسان چنوبی ۱۲۰ میلیون متر معکب است را کاهش دهیم، پایداری در مدیریت آب زیرزمینی استان ایجاد خواهد شد البته تاکید نداریم که همگی از طریق کاهش مصرف باشد بلکه مدیریت در آب‌های سطحی هم باید مد نظر باشد.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: پروژه‌های عمرانی خراسان جنوبی که در راستای تامین آب شرب است باید با کمک منابع استان و وزات نیرو، تامین اعتبار شود و به اتمام برسد که مردم دچار بحران نشوند.

وی بر ایجاد سدهای کوچک برای ذخیره بارش‌ها و تزریق به آب‌های زیرزمینی تاکید کرد و افزود: در استان‌هایی که تبخیر آب زیاد است تغذیه آب زیرزمینی از طریق سدهای کوچک باید مورد توجه باشد.

ملایی گفت: باید در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شود که در سفرهای آتی دولت برای طرح‌های تعادل بخشی و تغذیه آب زیر زمینی ردیف ملی اخذ تا تامین اعتبار این طرح‌ها محقق شود.

وی تصریح کرد: به ازای مصرف هر متر مکعب آب حدود ۱.۲ دلار در خراسان جنوبی اقتصاد آبی شکل می‌گیرد که اگر نتوانیم این رقم را بالا ببریم، آب دریا هم به استان منتقل شود ارزش افزوده آبی حاصل نخواهد شد لذا باید همه بخش‌ها به تقویت اقتصاد آب استان کمک کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا