1

۸۰ درصد چای مصرفی کشور وارداتی است

‌به گفته یک کارشناس ارشد صنعت چای، برای هر تن برگ سبز چای معادل ۱۵۰ میلیون ریال سرمایه گذاری نیاز است و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش صنعت انجام شده است که ۲۰ درصد از نیاز کشور به چای از طریق تولید داخل تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در گیلان، میرحسینی با بیان اینکه کشت و صنعت چای در کشور قدمتی بالای یکصد ساله دارد و بیش از یک قرن طول کشید تا ۶۵ هزار خانوار چایکار گیلان و مازندران با دست توانای خود حدود ۳۲ هزار هکتار باغ چای برای تولید این محصول ارزشمند احداث کردند، گفت: ۶۰ درصد این باغات در کوهپایه با شیب تند و ۴۰ درصد بقیه در دشت قرار دارد.

وی افزود: از نظر مواد متشکله آلی برگ سبز چای ایران از بهترین نوع برگ سبز چای دنیاست و تولید و توزیع آن احتیاج به مدیریت و تخصص دارد. ۸۰ درصد کشاورزان چایکار مساحتی کمتر از یک هکتار باغ چای دارند و بالغ بر ۱۵۰ کارخانه چایسازی برای تبدیل برگ سبز چای در طول دوره بهره برداری از اردیبهشت تا پایان مهر ماه به طور شبانه روز مشغول تولید چای خشک هستند.

او اضافه کرد: در بخش اشتغال در طول دوره بهره برداری به طور متوسط ۲۰ هزار کارگر در باغات چای مشغول عملیات زراعی و جمع آوری برگ سبز و ۵۰۰۰ کارگر در کارخانجات چایسازی به طور مستقیم مشغول کار هستند.

میرحسینی مقدم با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد اقتصاد شهرهای لاهیجان ،لنگرود ،رودسر ، رامسر ، تنکابن ، صومعه سرا و ۸۰ درصد اقتصاد شهرهای سیاهکل ، املش ، رحیم آباد و اجارگاه بستگی به تولید مستقیم چای دارد.

او افزود: حدود ۹۰ درصد چایکاران شمال تک محصولی وهیچ گونه ممری برای امرار معاش به جز چای ندارند،خاطرنشان کرد:مصرف چای کشور در سال ۱۱۰ هزار تن است که کل تولید کشور فعلا ۲۰ هزار تن بود و ۸۰ درصد بقیه نیاز کشور بایستی با خروج ارز از خارج تامین شود.

وی افزود: مهم ترین عوامل در کاهش عملکرد و کیفیت برگ سبز چای در قدیمی بودن باغ های چای ،عدم اجرای صحیح وبه موقع عملیات به زراعی در باغ ها ،عدم استفاده مناسب از روش های زراعی جدید در امر مکانیزاسیون، تغذیه ، آبیاری و … وعدم توجه به آموزش علمی و فنی چایکاران بوده که اهمیت به زراعی را صد چندان می کند.