1

۸۴ درصد مطالبات گندم‌کاران‌ پرداخت شد/ پیش بینی خرید ۶ میلیون تن گندم

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران از پرداخت ۸۴ درصد مطالبات گندم‌کاران خبر داد و گفت: بهای گندم‌ خریداری شده تا ۲۴ خرداد به طور کامل پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تن گندم با ارزش بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از گندم کاران خریداری شده است.

او از پرداخت ۸۴ درصد مطالبات گندم کاران خبر داد و گفت: بهای گندم‌خریداری شده تا ۲۴ خرداد به طور کامل پرداخت شده است.

ایمانی ادامه داد: شرایط خشکسالی و تاثیر بر گندم زارهای دیم موجب شد از موضوع خودکفایی و خرید مناسب عقب بمانیم، از این رو پیش‌بینی می‌شود که ۵.۵ تا ۶ میلیون تن گندم خریداری شود.

این مقام مسئول از برداشت گندم در استان‌های شمال غرب خبر داد و گفت: هم اکنون خرید از برخی استان‌های شمال غرب در حال انجام است، اما عمده برداشت استان‌های سردسیر مانده است که در شرایط فعلی به برداشت استان‌های باقی مانده امیدوار هستیم.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران درباره آخرین وضعیت واردات گندم بیان کرد: سال گذشته ۲ میلیون تن گندم مورد نیاز کسری داخل از طریق واردات تامین می‌شد و امسال میزان واردات قدری بیشتر از سال قبل خواهد بود که همواره انتظار می‌رود دولت برای تامین‌گندم مورد نیاز تمهیدات لازم را بیندیشد.

او با بیان اینکه بخش اعظم گندم در دست تولیدکنندگان مانده است، گفت: کشاورزان به دلیل ترس تامین بذر، بخش اعظم تولید خود را نگه داشتند و هم اکنون کشاورزان زیادی هستند که برای ۱۰ هکتار، ۵ تن گندم نگه داشتند، همچنین برخی کشاورزان به علت افزایش قیمت در آینده اقدام به نگه داری گندم در انبارها کردند که با این وجود حداکثر ۵ تا ۶ میلیون تن گندم خرید تضمینی خواهد شد که در این شرایط دولت باید تمهیدات اساسی برای تامین نان مردم‌ در نظر بگیرد.

به گفته ایمانی، در ابتدای فصل، پیش بینی‌ها حاکی از آن بود که تولید گندم به ۱۳ میلیون تن برسد که نبود بارش‌های مناسب و کافی در مناطق دیم، شرایط را سخت کرد، هر چند در سال‌های گذشته تا ۱۴ میلیون تن تولید داشتیم که اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید هم در دست کشاورزان به دلایل مختلف همچون بذر، مصرف خانگی و عرضه با نرخ‌های بالاتر می‌ماند، مشکلی در تامین نیاز کشور نداشتیم.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران در پایان تصریح کرد: با توجه به سرمازدگی ابتدای فصل، عدم استفاده از نهاده‌ها ناشی از گرانی و خشکسالی که ضربه مهلکی به تولید وارد کرد، پیش بینی می‌شود که مجموع خرید تضمینی گندم به ۵ تا ۶ میلیون تن برسد.

سروبس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان