1

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور: ۹۰ درصد آرتمیای مورد نیاز ایران وارد می‌شود

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: در شرایط پایداری سطح تراز دریاچه ارومیه با سطح ثبت شده در سال ۱۳۹۸، فقط ۱۰ درصد از آرتمیای این دریاچه در صورت فرآوری اصولی، نیاز کشور به واردات این محصول را به صفر می‌رساند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از وزارت جهاد کشاورزی، علی نکوئی‌فرد با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه یکی از زیستگاه‌های مهم جهانی برای آرتمیا است، افزود: برداشت آرتمیا از دریاچه ارومیه نیازمند صدور مجوز لازم از سازمان محیط زیست کشور براساس نتایج پژوهش‌های تخصصی است.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه می‌تواند منبعی برای ارزآوری صادرات غیرنفتی محسوب شود، اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد آرتمیای مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان این که طبق دستورالعمل سازمان حفاظت از محیط زیست، برداشت آرتمیا از دریاچه ارومیه ممنوع است، گفت: در سال‌های ۹۸ تا ۹۹ با بهبود وضعیت آبی دریاچه به دلیل محدودیت‌های قانونی در برداشت و افزایش آرتمیا در دریاچه ارومیه، برداشت قاچاقی این جاندار گرانبها از دریا اتفاق افتاد.

نکوئی‌فرد تصریح‌کرد: با توجه به اینکه آرتمیای صید شده نیازمند یک تکنولوژی خاص برای فرآوری است، مقادیر قابل توجهی آرتمیای قاچاق شده دریاچه ارومیه قبل از فروش، فاسد و برخی هم توسط محیط زیست شناسایی و ضبط شدند.

آرتمیای دریاچه ارومیه، توسعه آبزی‌پروری را به بودجه دولتی بی‌نیاز می‌کند

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، قیمت هر کیلوگرم آرتمیا با کیفیت متوسط را بین ۵۰ تا ۱۲۰ دلار عنوان کرد و ادامه‌داد: بهره برداری از ظرفیت کامل آرتمیای دریاچه ارومیه می‌تواند توسعه آبزی‌پروری در آذربایجان‌غربی را به بودجه دولتی بی نیاز کند.

وی تصریح‌کرد: مطابق ارزیابی انجام شده در سال ۹۸، دریاچه ارومیه در حالت تثبیت تراز آب در حداقل ۶ تا هفت میلیارد مترمکعب، می‌تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی، سالیانه منجر به صادرات ۱۸۰ تن سیست و ۱۲۰ تن آرتمیای زنده به کشورهای دیگر شود.

نکوئی‌فرد با مقایسه دریاچه ارومیه با دریاچه نمک در آمریکا، بیان‌داشت: با وجود قوانین محدودکننده برداشت و پایش لحظه‌ای، سالیانه بیش از ۲ هزار تن آرتمیا از دریاچه نمک آمریکا برداشت می‌شود که میلیون‌ها دلار ارزش اقتصادی دارد.

آرتمیای زنده دریاچه ارومیه در سال جاری به صفر رسید

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان اینکه آرتمیا برای زندگی در دریاچه ارومیه شرایط ویژه‌ای می‌طلبد، اظهار داشت: آرتمیا می‌تواند در آبی تا میزان ۱۵۰ گرم نمک در هر لیتر زندگی کند که امروز در هر لیتر آب دریاچه ارومیه بیش از ۳۵۰ گرم نمک است و شرایط برای آرتمیا به هیچ وجه مناسب نیست.

وی افزود: با کاهش شدید تراز دریاچه ارومیه در سال جاری، میزان غلظت نمک آن نیز به شدت افزایش یافته و شرایط سختی از لحاظ غذای دردسترس و زندگی برای آرتمیا رقم زده است.

نکوئی‌فرد ادامه‌داد: هم اکنون سیست آرتمیا در دریاچه ارومیه موجود است و به محض مساعد شدن شرایط از لحاظ افزایش آب ورودی، کاهش شوری و افزایش تولیدات اولیه جلبک‌های تک سلولی شاهد آرتمیای زنده در دریاچه خواهیم بود.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اعلام اینکه دانش فنی فرآوری و بسته بندی محصولات تولید شده در کشور وجود دارد، گفت: آماده‌ایم تا بدون هیچ چشمداشتی، این دانش را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و با توجه به اخذ مجوزهای لازم از صنایع تبدیلی کشاورزی که برای نخستین بار برای این مرکز جهت فرآوری سیست و ذی‌توده آرتمیا صادر شده، همکاری لازم را برای فرآوری و بسته بندی کیفی محصول داشته باشیم.

وی افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده با بخش خصوصی و شیلات استان، تولید کنندگان آرتمیا در «فسندوز» میاندوآب تحت حمایت های کارشناسی و خدمات پسا تولید توسط مرکز تحقیقات آرتمیای کشور هستند.

نکوئی‌فرد با اعلام اینکه از ورود بخش خصوصی به صنعت پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی حمایت لازم انجام می‌شود، گفت: در هر هکتار استخر خاکی طی هر دوره ۶ تا ۹ ماهه بسته به شرایط پرورش ۵۰ کیلوگرم سیست آرتمیا و بیش از یک تن ذی توده آرتمیا برداشت می‌شود که درآمدزایی قابل توجهی در زمین های غیر زراعی و آب شور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه احداث هر هکتار استخر خاکی برای پرورش آرتمیا در صورت وجود آب شور حداقل ۵۰ گرم در لیتر نزدیک به ۶۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

به گزارش ایرنا، به دلیل اینکه دریاچه ارومیه، منبع اصلی و طبیعی پرورش آرتمیا در ایران شناخته می‌شود، بازگشت و زاد و ولد این سخت پوست ریزنقش می‌تواند خبر خوشی از احیای این پهنه آبی و بازتولد زیبایی ها و جاذبه های آن در سال های پیش رو باشد؛ چرا که منبع اصلی غذای بسیاری از پرندگان مهاجر همچون فلامینگوها نیز همین آرتمیا به شمار می رود.

سال ۱۳۹۹ وسعت نگین آبی آذربایجان به سه هزار و ۱۴۸ کیلومتر مربع و تراز آن نیز به ‌هزار و ۲۷۱ متر و ۷۸ سانتی‌متر رسیده که وضعیت مناسبی نسبت سال‌های گذشته داشته است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان