1

انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای در سازمان ملی یونسکو ثبت شد

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، گفت: پس از اقدامات و ارتباطات لازم و بررسی‌های بعمل آمده با توجه به سوابق انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، این مرکز در سازمان ملی یونسکو به عنوان قدیمی ترین نهاد آموزشی و پژوهشی در حوزه غذا و تغذیه در کشور ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایسنا، دکتر جلال الدین میرزای رزاز  با اشاره به قدمت انستیتو اظهار کرد: این انستیتو در سال۱۳۳۹ بر اساس تصویب هیئت وزیران با نام انستیتو خواربار و تغذیه ایران و آموزشگاه عالی وابسته به آن، به صورت سازمانی مستقل مرتبط با وزارت بهداری وقت تأسیس شد. در همان زمان اساسنامه  انستیتو به مجلس وقت ارائه و تبدیل به قانون می‌گردد. در سال ۱۳۷۰ مطابق با تحولات و پیشرفت‌های جهانی و تغییر نگرش پژوهشی، به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، انستیتو به نام “انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور” تغییر نام و به صورت مؤسسه‌ی علمی و تحقیقاتی ادامه فعالیت داد. به موجب این مصوبه، انستیتو بار دیگر موقعیت رسمی خود را به عنوان یک انستیتوی ملی با استقلال حقوقی و مالی بازیافت.

میرزای رزاز افزود: تهیه و تأمین مبنای علمی و اطلاعاتی برای کمک به سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت اجرایی در جهت تأمین نیازهای غذایی مردم، تأمین و سلامت توسعه کشور، تربیت متخصصین و کارشناسان مورد نیاز برای پیشبرد علوم، طراحی، برنامه‌ریزی و مدیریت بخشهای فنی، علمی و اجرایی کشور در ابعاد تولید، تبدیل، مصرف غذا و سلامت جامعه، ایجاد آگاهی کافی و مستمر عمومی به منظور گسترش و هدایت فرهنگ غذایی و بهداشتی مناسب از اهداف مهم این مجموعه هستند.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: هدف کلی برنامه‌های یونسکو که بر اساس سهیم کردن همه انسان‌ها در دانش پی‌ریزی شده است، پیشبرد فرهنگ، صلح خواهی، توسعه انسانی و توسعه پایدار است. طبق گزارش جهانی تغذیه در سال ۲۰۱۸، مهم ترین چالش‌های تغذیه‌ای حال حاضر و پیش روی جهان ما در بر گیرنده‌ی اشکال مختلف سوءتغذیه است، همه میدانیم که سوءتغذیه و بیماری‌های عفونی، دو بخش از یک چرخه‌ی معیوبند که در آن سوءتغذیه منجر به استعداد ابتلا به بیماریهای عفونی و ابتلا به بیماری‌های عفونی منجر به افزایش شانس سوءتغذیه در بیمار می‌شود. امروزه و با شیوع پاندمی کرونا این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 بنا بر اعلام روابط عمومی دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، پیش از این به انتخاب سازمان جهانی بهداشت (WHO)، انستیتو تغذیه برای چهار سال آینده در حوزه‌ی علوم تغذیه و صنایع غذایی پایگاه منطقه‌ای همکاری‌ها در حوزه کشور های مدیترانه‌ی شرقی انتخاب شد.

سرویس خبری: صنعت غذا