1

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: بررسی سند جامع توسعه زعفران به کمیسیون اقتصادی دولت رسید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: سند جامع توسعه زعفران در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است تا با تصویب آن برنامه مشخص و جامعی برای توسعه تولید، فرآوری و صادرات این محصول تدوین و اجرا شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ علی رسولیان با اشاره به نشست روز گذشته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با مدیران وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، سازمان توسعه تجارت ایران، شورای ملی زعفران، سازمان استاندارد، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تهران افزود: در این نشست آخرین وضعیت اقتصاد زعفران در ایران تشریح شد.

وی ادامه داد: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی به نمایندگی از سایر استانها در این نشست آخرین وضعیت اقتصاد زعفران در ایران را تشریح و مشکلات این رسته تولیدی و پیشنهاداتی برای توسعه تولید، فرآوری و صادرات زعفران ارایه کرد.

رسولیان گفت: براساس مطالعات انجام گرفته، سهم ایران از تولید زعفران جهان ۹۲.۵ درصد، سهم خراسان رضوی از تولید این محصول در ایران حدود ۷۵ درصد و سهم این استان از صادرات زعفران ۹۰ درصد است.

وی افزود: بطور میانگین سالانه حدود ۱۵ درصد به سطح زیرکشت و تولید زعفران در کشور افزوده می‌شود که خراسان رضوی با سهم ۷۴.۷۶ درصدی بیشترین سهم تولید زعفران را بین استانهای دیگر کشور دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ارزش صادرات زعفران ایران نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار است در حالی که ارزش جهانی تجارت زعفران به چهار میلیارد دلار می‌رسد.

وی گفت: سالانه به طور میانگین ۳۵ درصد زعفران کشور و خراسان رضوی به امارات متحده عربی و اسپانیا صادر می‌شود که در سال گذشته براساس آمار گمرک ایران ۲۷۹ تن زعفران به ارزش ۲۹۶ میلیون دلار از کشور صادر شد.

رسولیان میزان صادرات زعفران از خراسان رضوی طی ۹ ماه امسال را ۶۳ تن به ارزش ۵۷ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی روش سنتی کشت و پایین بودن راندمان تولید در واحد سطح، صادرات عمده به صورت فله و پیدا نکردن بازارهای صادراتی جدید، نبود تشکلهای قوی و عمده در بخش تولید و دارای زنجیره ارزش، ناکافی بودن تحقیق و توسعه مرتبط با تولید و کاربرد زعفران در صنایع داروسازی و رنگرزی و صنایع دیگر، ناکافی بودن مطالعات بازار و صادرات زعفران، کمبود سرمایه در گردش واحدهای فرآوری و بسته بندی، مشکلات صادرکنندگان در بخش بازگشت ارز به کشور، پرداخت مطالبات زعفرانکاران در طرح خرید حمایتی زعفران و حذف تعرفه‌های وضع شده توسط برخی کشورها را از مشکلات حوزه زعفران برشمرد.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده برای ساماندهی وضعیت زعفران در این نشست ادامه داد: پیشنهاد مشخص ما کاهش تعداد مراکز تصمیم گیری در خصوص زعفران و ایجاد مرکز نظارت و توسعه زعفران با محوریت این استان بود که مورد موافقت مدیران دستگاه‌های اجرایی شرکت کننده در این نشست قرار گرفت.

وی ثبت برند ملی زعفران ایران، تعریف چارچوب مشخص برای صادرات زعفران و الزام صادرکنندگان به تبعیت از آن، توسعه دیپلماسی اقتصادی برای صادرات زعفران، برقراری تعرفه ترجیحی برای ورود زعفران ایران به بازارهای دو کشور عمده مصرف کننده زعفران (هند و چین)، حمایت از صادرات بسته بندی کمتر از ۱۰ گرم برای بازگشت حداکثری ارزش افزوده را از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این نشست برشمرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایرنا