1

تلاقی طعم و سلامت در محصولات ” سان رامک “

کلسیم فراوان ترین ماده معدنی موجود در بدن است که نقش اصلی آن در ساخت و حفظ استخوان‌ها، دندان‌ها و فعالیت آنزیم‌ها است. ویتامین D3 یک ویتامین محلول در چربی است که با کنترل تعادل کلسیم و فسفر، مانعِ بروز مشکلاتی همچون پوکی استخوان شده و نقش مهمی در فرآیند رشد سلولی، فرآیندهای مهم متابولیسمی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی،نتایج حاصل از پژوهش­ها نشان می­دهد که در حال حاضر ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کلی جهان با کمبود ویتامین D مواجه هستند و در ایران نیز این مسأله یکی از مشکلات جدی تغذیه­ای است. کمبود ویتامین D به خصوص در زنان و کودکان ایرانی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد است و از آنجایی که منبع این نوع ویتامین در جانوران وجود دارد، افراد گیاه‌خوار و وگان در تامین سطح مورد نیاز این ویتامین برای بدنشان بیشتر دچار مشکل هستند.

کمبود ویتامین D پیامدها و عوارضی از جمله راشیتیسم، تاخیر رشد و کوتاهی قد، افزایش ابتلا به آسم و آلرژی، افزایش خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری­های قلبی و عروقی، سرطان پروستات، سرطان سینه، کولورکتال مری و سایر و بیماری­های اتوایمیون (آرتریت روماتوئد، ام اس) را به دنبال دارد.

عمده ترین منبع تولید کننده­ی این ویتامین در بدن، سنتز پوستی ناشی از تابش نور خورشید به پوست بدن است. میزان ویتامین Dدریافت شده از این طریق با توجه به شرایط جوی و اقلیمی، میزان آلودگی هوا، وجود ریزگردها، رنگ پوست افراد، استفاده از کرم های ضد آفتاب و … ناچیز بوده و جوابگوی نیازهای روزانه ی بدن نمی باشد و به همین دلیل پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه­ی اکید دارند که این ویتامین یا باید از طریق مکمل­های دارویی و یا از طریق محصولات غذایی غنی شده برای بدن تامین شود.

عدم آگاهی از نوع و میزان مصرف ویتامین D برای هر گروه سنی، عدم دسترسی همیشگی به مکمل های دارویی، عدم اطمینان از سلامت داروهای مکمل به ویژه داروهای وارداتی و نیز نگرانی از عوارض جانبی این نوع داروها یکی از مشکلات تامین ویتامین D  مورد نیاز بدن از طریق مکمل­های دارویی است. به همین دلیل مصرف مواد غذایی غنی شده با ویتامین D یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های تامین این ویتامین حیاتی برای بدن است. از آنجا که این ویتامین جذب کلسیم در روده ها را افزایش می دهد در بهترین حالت خود به صورت ترکیب با مواد لبنی قابل استفاده است.

بر همین اساس شرکت فرآورده­ های لبنی رامک با توجه به دغدغه­ی همیشگی خود در جهت حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه و با تاکید بر ماموریت خود که سلامتی از طریق غذا است گروه جدیدی از محصولات لبنی خود با نام تجاری سان (سان ماست و سان چیز) که با ویتامین D3 غنی شده را به بازار عرضه نموده است.

این محصولات به منظور رفع دغدغه­ی جامعه در مورد تامین  ویتامین D روزانه­ی مورد نیاز بدن در دستور کار قرار گرفته تا با آگاهی بخشی در مورد اهمیت ویتامین D برای بدن، راه ساده و آسان دریافت آن را از طریق مصرف محصولات لبنی سان به مصرف کنندگان بیاموزد. این مساله به ویژه در شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کوید ۱۹ (کرونا) و لزوم تقویت سیستم ایمنی بدن از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

ماست همزده­ ی سان ماس رامک، غنی شده با ویتامین  D3 بوده که  با چربی سه درصد و بافت لطیف و نرم و طعم بسیار مطبوعی در دسترس عموم مصرف کنندگان قرار گرفته است. این ماست در سه وزن ۴۰۰ گرم، ۸۰۰ گرم و ۱۸۰۰ گرمی به بازار عرضه شده و عموما مورد پسند کودکان، نوجوانان و جوانان قرار می گیرد. با توجه به نیاز افراد در گروه های سنی مختلف به ویتامین D3 ، مصرف روزانه­ی این محصول می تواند به میزان قابل توجهی نیاز بدن آنها به این ماده غذایی را مرتفع کند. چربی این محصول تا اندازه ای در نظر گرفته شده است که علاوه بر ایجاد طعم خوشمزه، برای اکثر افراد جامعه مناسب باشد.

پنیر سفید سان چیز نیز دارای بافتی برش پذیر و طعمی همانند سایر پنیر های سفید ایرانی می باشد که مطابق ذائقه­ی جامعه­ی ایرانی تهیه است. ویتامین D افزوده شده به این پنیر باعث شده که ارزش تغذیه ای این پنیر از انواع مشابه آن بالاتر باشد.