اهم اخبار

توزیع کود برای ۶ محصول مهم گیلان

بدون دیدگاه

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان از توزیع کود شیمیایی برای ۶ محصول استان خبر داد و اضافه کرد: شاهد توزیع کود کشاورزی برای کیوی، چای و زیتون باغات فندق، پرتقال و بادام زمینی استان هستیم.

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، حسن همتی از توزیع بیش از ۲۵۵۷ تن کود کشاورزی در میان چایکاران استان گیلان طی امسال خبر داد و اظهار کرد: این مقدار کود شامل ۲۳۵۲ تن ازت، ۷۰ تن فسفات و ۱۳۵ تن پتاس است که در شهرستان های آستانه اشرفیه، رودسر، صومعه سرا، فومن، لنگرود، لاهیجان، شفت، املش و سیاهکل توزیع شد.

وی با بیان اینکه در باغات چای به دلیل عملیات برگ چینی، هرس، فرسایش و آبشویی مقدار زیادی از مواد مغذی موجود در خاک کاسته شده است، افزود: با استفاده از کودهای کشاورزی، این کاهش مواد مغذی مورد نیاز برای رشد بوته ها جبران می شود؛ در غیر این صورت خاک باغ چای به مرور حاصلخیزی خود را از دست می دهد و موجب به دست آمدن محصول کم کیفیت می شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان همچنین از توزیع بیش از ۵۵۸ تن کود میان باغداران کیوی در سطح استان خبر داد و خاطرنشان کرد: بیش از ۳۵۶ تن ازت، ۴۶ تن فسفات و ۱۵۶ تن پتاس جهت بهره برداری و کیفیت بیشتر محصولات در میان کشاورزان استان گیلان توزیع شده است.

همتی درختان کیوی را مانند سایر درختان میوه جهت رشد مناسب و داشتن میوه با کیفیت نیازمند یک برنامه کوددهی مناسب دانست و خاطرنشان کرد: ازت یکی از عناصر مهم برای رشد بهینه درخت کیوی بوده و اگر به میزان کافی در اختیار درخت قرار نگیرد، رشد نهال دچار کاهش قابل توجهی می شود.

وی در ادامه به برداشت محصول زیتون در سطح باغات شهرستان رودبار اشاره و اظهار کرد: در سال جاری مقدار بیش از ۶۰۵ تن کود کشاورزی شامل ۵۴۸ تن ازت، سه تن فسفات و ۵۴ تن پتاس در میان باغداران زیتون در شهرستان رودبار توزیع شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان با اشاره به زمان مناسب کوددهی باغات زیتون، یادآور شد: زمان مناسب کوددهی با استفاده از کودهای فسفر، پتاسیم، گوگرد و آهن فصل پاییز است، در حالی که کودهای ازت باید در سه مرحله یعنی زمان آغاز کنشگری درخت زیتون، پس از ریزش برگ های درخت و به هنگام سخت شدن هسته میوه زیتون به صورت پخش روی خاک مورد استفاده قرار گیرند.

نویسنده

رحیمه علیزاده

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *