اهم اخبار

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند: زعفران کشور با برندهای غیرایرانی صادر می‌شود

بدون دیدگاه

به گفته رئیس اتاق بازرگانی بیرجند دولت می‌تواند با خرید تضمینی زعفران کشور مانع عرضه زعفران ایرانی در بازارهای جهانی به عنوان محصول دیگر کشورها شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، علیرضا خامه‌زر، رئیس اتاق بازرگانی بیرجند از تحریم‌ها، ارتباط نداشتن سیستم بانکی کشور با جهان و نرخ ارز به عنوان چالش‌های پیش روی صادرات کشور یاد کرد و گفت: علاوه بر اینها تعهدات ارزی خود تجارت ایران را تحت شعاع قرار می‌دهد و در شرایطی که تاجران بخش خصوصی ایرانی بار بازاریابی و فروش را یک تنه بر عهده دارند، اجرای چنین قانونی یک خودتحریمی به شمار می‌آید. 

وی افزود: دولت می‌داند بازرگانان نمی‌توانند به دلیل نبود ارتباط با سیستم بانکی جهانی ارز حاصل از صادرات را به کشور بیاورند و در این زمینه کمکی هم به بازرگانان ایرانی نمی‌کند اما باز هم بازرگانان را متعهد به چنین امری کرده‌ است. 

خامه‌زر تشریح کرد: موضوع تعهد ارزی بیش‌تر از چالش‌های خارجی تجارت ایران را با مشکل روبه‌رو می‌کند. 

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: بیرجند، استانی زعفران‌خیز است و زعفران نیز گران‌ترین ادویه جهان به شمار می‌آید و جایگاه خود را در بازار جهانی پیدا کرده است، با این حال زعفران ایران به کشورهای همسایه صادر نمی‌شود که بتوان در قالب تهاتر ارز حاصل از آن را به کشور بازگرداند. 

وی یادآور شد: خاستگاه زعفران جهان ایران است و همه دنیا هم این را می‌دانند اما زعفران ایران از کشورهای دیگر با برندهای غیرایرانی صادر می‌شود و این نوعی سوءاستفاده است. 

خامه‌زر گفت: کل تولید زعفران کشور در سال ۴۰۰ تن است و اگر ارزش هر کیلو زعفران به طور متوسط ۱۵۰۰ دلار ارزش داشته باشد می‌توان با اختصاص ۶۰۰ میلیون دلار برای خرید تضمینی زعفران کشور مانع این شد که افغانستان زعفران ایران را به نام خود در بازارهای جهانی عرضه کند و یا امارات خود را کشور زعفران معرفی کند. 

وی اضافه کرد: اکنون زعفران ایرانی از ایران با تعرفه سنگین به هند صادر می‌شود اما از افغانستان این محصول را با تعرفه صفر به هند می‌فروشد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *