اهم اخبار

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در گفتگو با اگروفودنیوز: کافه بیکری کسب و کار نوین در صنعت نان حجیم است

بدون دیدگاه

محمدجواد کرمی معتقد است صنعت نان در دنیا در حال تغییر و تحول است و افراد بسیاری به دنبال تاسیس کافه بیکری هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات به خبرنگار ما گفت: در این نمایشگاه صنعت گندم، آرد، نان و شیرینی و شکلات مورد استقبال مردم قرار گرفته است. سرمایه گذارانی که به این عرصه ورود کرده اند از تکنولوژی برتر بخش پخت نان استفاده می‌کنند و به دنبال ایجاد تغییر و تحولاتی در بخش نانوایی هستند.

کرمی بیان کرد: با نگاهی به کشورهای پیشرفته متوجه خواهیم شد، که مسیر این کشورها به سمت واحدهای کوچک به صورت کافه بیکری است. به این معنی که فقط یک محصول تولید نمی‌کنند، محصولات مناسب میان وعده‌ نیز تهیه می شود و حتی نوشیدنی‌های گرم و سرد در کنار نان و شیرینی عرضه می‌گردد. کسب و کاری نوین که بسیاری از افراد تحصیل کرده به آن ورود کرده‌اند.

این فعال صنفی در ادامه گفت: به طور مثال تا ۱۰ سال گذشته نانوایی به صورت سنتی قابل تصور بود، ولی بسیاری از افراد که امروزه برای اخذ مجوز به اتحادیه مراجعه می‌کنند به دنبال تاسیس کافه بیکری هستند.

وی افزود: اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم حدود ۷ الی ۸ سال پیش با رایزنی با وزارت بازرگانی رسته کافه بیکری را در تهران دریافت کرد. در حال حاضر مجوز کافه بیکری را صادر می‌کنیم و در حدود ۳۰ الی ۴۰ مجوز کافه بیکری در تهران صادر شده است و متقاضی زیادی دارد.

کرمی در ادامه گفت: بعضی شرکت ها در بحث کافه بیکری زوم کرده که باعث می‌شود بخش آموزشی شرکت فعال باشد و باعث کمک به رشد این صنعت می‌شود. باید نانوایی های سنتی محصولات متنوع تولید کنند تا انشاالله شرایط نانوایی‌ها مثل کشورهای پیشرفته هر روز بهتر از دیروز شود.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در خصوص حمایت دولت از این صنعت گفت: به نظر بنده بخش خصوصی نیاز به حمایت از دولت ندارد. دولت دخالت نکند و اجازه دهد فضای رقابتی شود.

وی عنوان کرد: دولت در صنعت آرد و نان دو نوع رویکرد دارد. نان‌های حجیم و صنعتی را از بخش نان سنتی جدا کرده است. به بخش نان صنعتی گندم کیلویی ۱۲۰۰۰ تومان و به بخش سنتی گندم ۶۶۵ تومانی می‌دهد. این رویکرد کاملا غلط است. این تبعیض‌ها اشکال ایجاد کرده است. اگر تا چند ماه آینده قیمت گندم یکسان شود خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد و یک فضای رقابتی ایجاد می‌گردد.

کرمی خاطر نشان کرد: کار دولت ایجاد یک فضای رقابتی سالم و نظارت بر آن است. که اگر اینگونه باشد صنعت نان رشد خواهد کرد. اگر همانند گذشته دیدگاه دولت دخالت در قیمت گذاری که باعث عقب افتادگی صنعت نان میشود، باشد همچنان مشکلات زیادی روبرو خواهیم بود.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: بهترین مسیر پرداخت یارانه مستقیم به مردم است. اگر مردم قدرت خرید داشته باشند بازار رقابتی ایجاد می‌شود و تولیدکننده نیز ماشین آلات به روز و مواد اولیه مرغوب تهیه می‌کند. نیروی آموزش دیده استخدام می‌کند که نان با کیفیت به دست مشتری بدهد.

وی بیان کرد: مجمع اتحادیه جهانی نان برگزار شد. صنعت نان و شیرینی در دنیا در حال تغییر است. در این صنعت صادرات کشور دچار مشکل است. باید قیمت گندم در کشور به قیمت جهانی آن که حدود ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان است برسد. با شرایط فعلی صادرکننده نمی‌تواند به بازار عراق و ترکیه دست پیدا کند.

کرمی گفت: باید گندم با قیمت جهانی وارد کشور شود و دولت هم گندم را به قیمت جهانی به مصرف کننده بفروشد. دولت هم میتواند یارانه‌ را در قالب کود یا هر چیز دیگری به کشاورز بدهد. در غیر این صورت بزودی تمامی بازارهای خارجی را از دست می‌دهیم. ابتدا بخش شیرینی و شکلات، و سپس در بخش ماکارونی و نان صادرات نخواهیم داشت.

وی در پایان بیان کرد: شرکت‌های تولید نان با ماندگاری بالا در کشور هستند که تولید بسیار زیادی دارند و میتوانند محصولشان را صادر کنند. کشور عراق جزو بازارهایی است که می‌شود بازار نانش در دست گرفت. تفکر غلط که در حوزه گندم و آرد و نان در کشور حاکم است اجازه ورود فعالان اقتصادی به بازارهای خارجی را نمی‌دهد. پتانسیل ورود به بهش صادرات را داریم.

سرویس خبری: صنعت غذا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *