اهم اخبار

روستایی در هرمزگان ۳۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای صادر کرد

بدون دیدگاه

شهدادی یکی از روستاهای شهرستان حاجی‌آباد هرمزگان با ۴۰۰ نفر جمعیت، به عنوان مهم‌ترین قطب‌ کشت گلخانه‌ای در استان و حتی کشور توانسته است ۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی را به کشورهای مختلف حاشیه خلیج‌فارس و روسیه صادر کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، میزان صادرات محصولات گلخانه‌ای هرمزگان تا قبل از دولت سیزدهم، ۷۰ هزار تن در سال بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۰ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۵۰ هزار تن یعنی بیش از ۲ برابر و اکنون (تا خرداد ۱۴۰۳) به ۲۰۰ تن معادل سه برابر افزایش یافته است؛ روستای شهدای حاجی‌آباد در صادرات ۳۰ تن از این محصولات سهیم است.

سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای هرمزگان نیز در حال حاضر ۹۳۰ هکتار می‌باشد؛ این درحالی است که از این میزان ۲۳۰ هکتار به حاجی آباد اختصاص دارد که بیش از ۱۵۰ هکتار آن در روستای شهدادی از توابع این شهرستان کشت شده و این نشان می‌دهد که گلخانه‌های کوچک در شرایط خشکسالی و کم‌آبی، برای سفره مردم کارگشا بوده است.

توسعه کشت گلخانه‌ای منطبق با الگوهای جدید سبب افزایش بهره‌وری اقتصادکشاورزی و مدیریت راهبردی آب می‌شود؛ روستای شهدادی از توابع شهرستان حاجی‌آباد یکی از مناطق وسیع و در حقیقت یکی از قطب‌های اصلی کشت گلخانه‌ای کشور است که افزایش تولید، افزایش صادرات محصولات با کیفیت بالا، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و جلوگیری از هدر رفت آب و بهره‌وری بالا موجب شده تا سطح زیادی از زمین‌های کشاورزی این روستا به زیرکشت این محصولات برود.

این نوع کشت باتوجه به جلوگیری از هدر رفت آب و با روش‌های نوین آبیاری نسبت به روش معمول کشت به مقدار آب کمتری نیاز دارد و در روزهای کم‌آبی می‌توان از این روش برای تولید بهینه محصولات کشاورزی استفاده کرد و همین طور در هر شرایط و هر نوع آب و هوایی می‌تواند کشت محصولات انجام داد.

رونق کشت گلخانه‌ای در این روستای خوش آب و هوا به گونه‌ای است که رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان، وجود بیش از ۱۵۰ هکتار کشت گلخانه‌ای و تولید و برداشت بیش از ۳۰ هزار تن محصول در این منطقه که در فاصله ۳۵ کیلومتری حاجی آباد واقع شده است، را نعمتی بزرگ دانست که شاید ۶ استان کشور به اندازه این گلخانه برداشت محصول نداشته باشند.

روستایی در هرمزگان 30 هزار تن محصول گلخانه‌ای صادر کرد

مدیرجهادکشاورزی حاجی‌آباد از توابع هرمزگان نیز در این راستا گفت: سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در این شهرستان ۲۳۰ هکتار است که بیش از ۱۵۰ هکتار آن در روستای شهدادی واقع شده است.

یعقوب محمد مرادی با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای در روستای شهدادی برای یکهزار و ۲۰۰ نفر از اهالی این شهرستان شغل ایجاد کرده است، بیان کرد: محصولات تولیدی در این گلخانه‌ها گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای رنگی و خیار است که هم بازارپسند برای مصرف داخل استان و کشور بوده و هم قابلیت صادرات را دارد.

وی بیان کرد: امسال نیز برای ساخت ۵۰ هکتار گلخانه جدید در منطقه شهدادی حاجی آباد متقاضی وجود دارد که با ایجاد این سطح از گلخانه، برای ۴۰۰ نفر دیگر از اهالی منطقه اشتغال ایجاد می‌شود و تا پایان امسال میزان اشتغال به هزار و ۶۰۰ نفر می رسد.

صادرات ۳۰ هزار تن محصول گلخانه از شهدادی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی حاجی آباد نیز گفت: امسال میزان تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای از روستای شهدادی بیش از ۳۰ هزار تن بوده است که بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و روسیه صادر شده است.

راضیه ملکی اظهار کرد: برخی از ویژگی‌های محصولات مانند رنگ، شکل، اندازه، بافت و نداشتن خسارت فیزیولوژیکی محصولات گلخانه‌ای در بازار پسندی محصولات نقش مهمی دارد که همه این موارد به نحو مطلوب در محصولات گلخانه‌ای شهرستان حاجی آباد به ویژه روستای شهدادی وجود دارد.

افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای هرمزگان از ۹۳۰ هکتار به ۱۳۳۰ هکتار

روستایی در هرمزگان 30 هزار تن محصول گلخانه‌ای صادر کرد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان نیز پیش از این با اشاره به اینکه درحال حاضر ۹۳۰ هکتار گلخانه در سطح استان وجود دارد، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال سطح گلخانه‌های استان ۴۰۰ هکتار افزایش یافته و به یکهزار و ۳۳۰ هکتار می‌رسد.

مسعود گرگیج بیان کرد: میزان تولیدات محصولات گلخانه‌ای در هرمزگان تا قبل از دولت سیزدهم ۱۰۵ هزار تن در سال بود که اکنون به ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

وی بیان کرد: محصولات گلخانه‌ای صادراتی از هرمزگان شامل انواع فلفل دلمه ای رنگی، گوجه فرنگی، خیارسبز و بادمجان است که امسال طبق پیش‌بینی انجام شده ۱۵۰ هزار تن محصول از این استان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، روسیه، آسیای میانه و اوراسیا صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد محصولات گلخانه‌ای هرمزگان صادر و ۳۰ درصد به مصرف کشور می‌رسد، بیان کرد: محصولات گلخانه‌ای صادراتی از هرمزگان شامل انواع فلفل دلمه ای رنگی، گوجه فرنگی، خیارسبز و بادمجان است.

بیشترین سطح زیرکشت و تولیدات محصولات گلخانه‌های هرمزگان مربوط به شهرستان‌ حاجی‌آباد و سپس شهرهای رودان، بندرعباس و میناب است.

درحال حاضر حدود ۹ هزار نفر در واحدهای گلخانه‌ای هرمزگان مشغول به فعالیت هستند که پیش از دولت سیزدهم این تعداد پنج‌هزار نفر بوده است.

هرمزگان مستعد گلخانه‌های تابع اقلیم

روستایی در هرمزگان 30 هزار تن محصول گلخانه‌ای صادر کرد

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان نیز با اشاره به اینکه ساخت گلخانه‌ها در استان‌های کشور به ۲ صورت تجاری (هایتک) و تابع اقلیم است، گفت: از آنجایی که گلخانه‌های تابع اقلیم هزینه ساخت آن پایین بوده و یک پنجم گلخانه‌های تجاری است و همچنین به دلیل شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب هرمزگان، بنابراین مستعد این نوع گلخانه است.

«گلخانه‌های تابع اقلیم بیشتر به منظور جمع کردن کشاورزان کم بنیه در کنار یکدیگر است تا بتوانند زنجیره تولید داشته باشند و منتهی به برندسازی شود و ارزش افزوده حاصل شده به خود آنان برسد؛ این گلخانه‌ها معمولا سیستم گرمایشی و سرمایشی ندارند و برای مناطق گرمسیر از جمله هرمزگان مستعد است؛همچنین واحدهای گلخانه‌ای هایتک یا تجاری نیز دارای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و کنترل نور هستند و هدف این واحدها صادرات است که بیشتر در استان‌های سردسیر و شمالی از این نوع گلخانه‌ها استفاده می‌شود.»

شیخ‌زاده اضافه کرد: جلوگیری از آفات و افزایش عملکرد، جلوگیری از تگرگ و آفتاب سوختگی از دیگر مزیت‌های گلخانه‌های تابع اقلیم است.

وی ابراز کرد: امسال کشت محصولات گرمسیری گلخانه‌ای همچون موز، پاپایا و انبه به صورت متراکم در دستورکار داریم که کشت پاپایا در شهرهای رودان و میناب و موز نیز در یکی از شهرهای شرق استان در دستورکار است.

درحال حاضر حدود ۴۰۰ هکتار سطح زیرکشت فلفل رنگی، ۳۸۰ هکتار گوجه فرنگی، ۸۰ هکتار خیار سبز، ۶۶ هکتار بادمجان و ۲۹ هکتار نیز سایر محصولات از جمله گل و گیاهان دارویی در هرمزگان به کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد.

زمان آماده‌سازی و کشت محصولات گلخانه‌ای در استان هرمزگان از ابتدای تیرماه تا پایان شهریورماه هرسال است.

استان هرمزگان یکی از مهم‌ترین و راهبردی ترین مناطق کشور است که از ظرفیت‌های بالایی در حوزه های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، گردشگری و تجارت برخوردار است؛ وسعت زمین‌های کشاورزی این استان ۱۶۱ هزار هکتار با تولید سالانه افزون بر۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول باغی و زراعی و یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول سبزی و صیفی خارج از فصل تاثیر بسزایی در تنظیم بازار این محصولات در فصل های پاییز و زمستان درسطح کشور دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *