اهم اخبار

سمینار علمی آب، غذای سالم و تندرستی برگزار شد

بدون دیدگاه

سمینار علمی آب، غذای سالم و تندرستی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی غذا شنبه ۶ آبان در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با حضور جمعی از اندیشمندان، کارآفرینان و پژوهشگران برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، دکتر مهدیه بد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در آغاز سخنرانی های علمی طی سخنانی ضمن عرض خوشامد به حاضران در سمینار و همینطور افرادی که به صورت مجازی در سمینار شرکت نمودند گفت: بسیار خوشحالیم که امروز میزبان فعالین صنعت خوراک و نوشیدنی هستیم و به تشریح برخی فعالیت های علمی، پژوهشی و فناورانه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پرداختند. دکتر بد ظرفیت های میراث فرهنگی غذا را بی شمار خواند و گفت: در اینباره باید به علایق گردشگران توجه کنیم بدین معنا که ظرفیت شناسی منطقه ای در کشور انجام دهیم و در هر منطقه با توجه به ظرفیت ها گردشگران را جذب کنیم.

دکتر فرناز نیک خواه مدیرعامل شتابدهنده فاخربوم دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر علمی سمینار در ارائه خود با اشاره به چرایی نام گذاری شعار روز جهانی غذا ۲۰۲۳ از سوی سازمان جهانی غذا سه موضوع تغییرات اقلیمی، نقش آب در زنجیره غذایی و ارتقا تندرستی انسان ها را از جمله توجهات کلیدی سازمان جهانی غذا در این نام گذاری خواند گفت: آب نقش حیاتی در زندگی انسان ها دارد و بخش عظیم این نقش حیاتی متوجه موضوع تغذیه است و اگر به بحران آب طی سالیان آتی توجه نشود با طیف گسترده و. جدید گرسنگی و سوء تغذیه مواجه خواهیم بود. دکتر نیک خواه در بخش دیگری از ارائه خود به موضوع میراث غنی خوراک ایرانی پرداخت و با اشاره به اینکه هر منطقه بنا به اقلیم و فرهنگ، سفره غذایی خاص خود را دارد گفت: مردم ایران دارای میراث فرهنگی غذایی و. نوشیدنی وزینی می باشند که در زیر غبار تاریخ در حال فراموشی است. وی با اشاره به برخی غذاهای فراموش شده ایرانی و اینکه در موضوع گردشگری خوراک نیازمند تغییر رویکرد هستیم، گفت: آنچه در این موضوع مغفول مانده برندسازی است و ما در شتابدهنده فاخربوم در تلاش هستیم با برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی ضمن احیا غذاهای فراموش شده در مسیر برندینگ گردشگری خوراک نیز قدم برداریم.

در بخش دیگری از سمینار علمی آب، غذای سالم و تندرستی دکتر نفیسه حسینی یکتا مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به برخی آموزهای طب ایرانی و سنتی در موضوع تغذیه گفت: امروزه با تلاش پزشکان و پژوهشگران طب ایرانی ما شاهد گرایش بیش از پیش جامعه به سوی طب سنتی و ایرانی هستیم. دکتر حسینی یکتا دکتر نفیسه حسینی یکتا با اشاره به ظرفیت های طب ایرانی در حوزه گردشگری تاکید کرد: تلفیق گردشگری و طب ایرانی می‌تواند یک فرصت استثنایی برای ارتقاء اقتصاد ایران در سطح منطقه و جهان باشد. مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه از ۱۳ اقلیم موجود در جهان،  ۱۱ اقلیم در ایران قرار دارد گفت: تغذیه در طب ایرانی بسیار مورد توجه بوده و ما نیز در وزارت بهداشت تلاش کرده ایم به موضوع گردشگری سلامت، تندرستی و خوراک از منظر طب ایرانی نگاه ویژه ای طی سالیان گذشته داشته باشیم.

دکتر علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی، دکتر سیدرضا نورانی رئیس انجمن علمی ارگانیک ایران، دکتر کوروش جعفریان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر روشن بابایی همتی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و آقایان حسین شکوهی و محمد صارمی در بخش های دیگر این سمینار به ارائه سخنرانی در موضوعات جامعه شناختی و فرهنگ – نقش تغذیه در سبک زندگی سالم – رشت شهر خلاق خوراک – رویکردهای آموزشی در صنعت غذا و اهمیت آموزش طبخ غذای سالم پرداختند.

در بخش پایانی این سمینار از پوستر جشنواره ملی خوان پارسی با حضور دکتر سید سعید هاشمی رئیس انجمن علمی گردشگری ایران رونمایی شد.

سرویس خبری: صنعت غذا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *