اهم اخبار

صادرات ۱۷۰۰ تن عسل به کشور‌های همسایه

بدون دیدگاه

بیابانی با توجه به افزایش میزان تولید عسل در کشور و با توجه به رشد زنبورستان‌ها گفت: توانسته‌ایم ۱۲ درصد از عسل کشور را تنها در یکی از استان‌ها تولید کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ میلادی صنعت زنبورداری و تولید عسل در جهان ۳۵.۸ درصد رشد داشته است. بیشترین رشد در کشورهای آسیایی رقم خورده که بر اساس آمار فائو هند، ایران، چین و ترکیه بیشترین ظرفیت در تولید عسل جهان را دارند.

اگر بر اساس تمام ظرفیت‌ها فعالیت زنبورداری توسعه پیدا کند ایران می‌تواند رتبه دوم را کسب کند و پیش بینی می‌شود تجارت محصولات مربوط به عسل بیش از ۵۳ درصد رشد داشته باشد. در این باره ایران با توجه به تنوع مناسب گیاهی ظرفیت خوبی دارد و تا امروز بیش از ۵۰ نوع عسل در کشور تولید شده است.

 سال گذشته ۱۷۰۰ تن عسل از ایران صادر شد، اقداماتی در دستور کار است که این آمار افزایش پیدا کند.در حال حاضر حدود ۹۶ هزار زنبورستان در کشور وجود دارد که سالانه ۱۳۶ هزار تن عسل تولید می‌کنند. صنعت زنبور کشور با ۱۱ هزار و ۵۳۴ کلنی ۱۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته است.

در همین رابطه رضا بیابانی تولید کننده محصولات عسل وروغن حیوانی در برنامه روی خط رادیو اقتصاد با بیان اینکه محصولات شرکت سه نوع عسل گون، کوهستان و عسل چهل گیاه است و عسل آن توسط زنبوری تولید می شود که برای تولید آن زنبور ازبدون هیچ ماده شیرینی تغذیه نکرده و به صورت کاملاً خالص  است ،گفت:این نوع عسل در حدود یک درصد ساکارز داشته و برای بیماران دیابتی قابل استفاده است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی ما ارائه محصول سالم و سلامت محور برای مردم است،  افزود: محصول جدید شرکت صنایع غذایی زرین کیمیا ترکیب روغن کرمانشاهی با عسل و پودر کاکائو است که جایگزین خوبی برای شکلات صبحانه است، به گونه‌ای که بجای شکر از عسل و بجای روغن پالم از روغن کرمانشاهی در آن استفاده کرده ایم.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه روغن کرمانشاهی به ثبت این شهر رسیده است، باید تولید آن در همین شهر صورت گیرد. روغن ما نیز خالص و ارگانیک بوده و کندوهای ما نیز شامل ۶۵۰ هزار کلونی در استان کرمانشاه است

بیابانی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد عسل کشور در استان کرمانشاه تولید و ۷ هزار نفر به این کار اشتغال دارند تاکید کرد: برای فروش محصولات خود محدودیت‌های بسیاری داشتیم که برای رفع این محدودیت‌ها برنامه‌ریزی‌های بسیار زیادی انجام شد و توانستیم به زنبورداران در امر فروش و افزایش ارزش افزوده کمک شایانی انجام دهیم.

براساس این گزارش پیش از این تورج صارمی مجری طرح توسعه زنبورداری کشور به صادرات اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۷۰۰ تن عسل از ایران صادر شد. اقداماتی در دستور کار است که این آمار افزایش پیدا کند.

او گفت: در حال حاضر حدود ۹۶ هزار زنبورستان در کشور وجود دارد که سالانه ۱۳۶ هزار تن عسل تولید می‌کنند. صنعت زنبور کشور با ۱۱ هزار و ۵۳۴ کلنی ۱۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته است.

صارمی به استان‌های فعال در حوزه عسل پرداخت و گفت: استان‌های تولیدکننده عسل آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، اردبیل، کرمانشاه، اصفهان، مازندران و گیلان است.

وی با اشاره به مصرف سرانه کشور هم بیان کرد: میزان مصرف سرانه کشور ۱.۶ کیلوگرم بوده که نسبت به سرانه جهانی فاصله زیادی ندارد.

وی اضافه کرد: ارزش بازار داخل عسل سال ۱۴۰۱، ۱۹۸ هزار میلیارد ریال بود که با بهره گیری از صنایع تبدیلی و تکمیلی این مبلغ افزایش خواهد یافت.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *