اهم اخبار

علیرضا مروت پور”مدیرعامل شرکت نان آوران سبوس” در گفتگو با اگروفودنیوز: شهامت یکسان سازی قیمت آرد، انتظار فعالین صنعت نان کشور از دولت چهاردهم +ویدئو

بدون دیدگاه

مهندس علیرضا مروت پور می گوید:یکسان سازی قیمت آرد و رقابت بین تولید کننده،راه نجات و خروج از بحران در صنعت نان کشور است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی” اگروفودنیوز”،علیرضا مروت پور در حاشیه در حاشیه دومین اجلاس بین المللی تجارت غذا به خبرنگار ما گفت : شرکت نان آوران سبوس در نیمه شعبان سال ۱۳۷۹ افتتاح شد و اولین کارخانه ای است که در کشور در عرصه تولید نان های حجیم و نیمه حجیم فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه سهام داران نان آوران و کسانی که بنیان آنرا گذاشتند یک عقبه بالغ بر ۱۱۰ ساله در صنعت و صنف نان دارند، افزود: زمانی که این شرکت آغاز به فعالیت کرد کمتر کسی با صنعت نان های حجیم و نیمه حجیم آشنایی داشت ولی امروز شرکت نان آوران دارای چهار کارخانه بزرگ در تهران، اشتهارد، ورداورد و هشتگرد است

مدیرعامل شرکت نان آوران در خصوص چالش مربوط به صنعت غذا و نان گفت: صنعت غذا با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کند، اما بحث تحریم ها خودش تاثیر زیادی در این مشکلات داشته است، ضمن اینکه مصوبات و بخشنامه ها شاید در بعضی نقاط به کارگیری افراد غیر متخصص مزید بر علت شده است که صنعت غذا از این موارد آسیب دیده است.

مروت پور با اشاره به بحث قیمت گذاری دستوری به عنوان چالش بزرگ صنایع غذایی گفت: در حال حاضر بدون توجه به افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه اینکه بخش بزرگی از آن وارداتی است و بسیاری از صنایع ما با این مواد اولیه کار می کنند و قیمت این مواد در اختیار دولت نیست، تولید کننده ها به راحتی نمی توانند قیمت محصولتشان را روی کالایی که تولید بگذارند که این مسئله باعث تعطیلی و وقفه کارخانه ها می شود.

این فعال صنعت غذا در خصوص انتظار تولیدکنندگان از دولت چهاردهم و اینکه این دولت بتواند شعارهای سال از جمله جهش تولید را محقق کند، گفت: مقام معظم رهبری ، سال های گذشته نیز راجع به تولید ، حمایت از تولید و جهش تولید صحبت کردند، وقتی که صحبت جهش می شود، ما باید یک اتفاق متفاوت تری را در صنعت کشور ببینیم ، صنعت غذا نیز یکی از اصلی ترین صنایع به شمار می رود که بحث سلامت و امنیت غذایی جامعه را نیز بعهده دارد.

مروت پور با مهم دانستن صنعت غذا، اظهار داشت: این صنعت، صنعتی است که چه در دوران شروع انقلاب و جنگ تحمیلی و تحریم ها در همه مقاطع بدون که کوچک ترین چالشی برای مردم کشور فعالیت داشت و همواره در خدمت مردم کشور بوده است .

مدیرعامل شرکت نان آوران سبوس بیان کرد: از دولتی چهاردهم تقاضا داریم که شهامت به خرج دهد و بحث قیمت آرد را در تمام کشور یکسان سازی کند، چون تا زمانی که قیمت آرد یکسان نباشد و تفاوت بسیار زیادی بین تولید کنندگان نان سنتی و صنعتی وجود خواهد داشت که این خودش موجب ایجاد فساد می شود، کاری که دولت های گذشته، حتی در زمان قبل از انقلاب تیز دولت ها از انجام آن غافل بودند و نتوانستند با یکسان سازی قیمت آرد وضعیت نان کشور را اصلاح کنند . ولی تا زمانی که قیمت آرد یکسان نشود برای همه تولیدکنندگان چه صنعتی و چه صنفی قطعا این اتفاق نخواهد افتاد و ما همیشه جاهایی که با پرداخت یارانه پرداخت باعث فساد می شویم و دولت مجبور به نظارت می شود و این در حالی است که به جای نظارت باید تصدی گری صورت گیرد.

مروت پور ادامه داد:دولت با اختصاص آرد و شکر و روغن به کارخانجات بدون توجه به بقیه اقلام و مواد اولیه انتظار دارد که باید تهیه شود و محصول را به دست مصرف کننده بدهیم که این موضوع تولیدکننده را با چالش مواجه می کند. و به اعتقاد بنده بزرگترین خدمتی که می توان به تولید کرد این است که اجازه دهند در بازار رقابت ایجاد شود بدین صورت کیفیت بهتر و قیمت بهتر در انتظار مردم است و بدین معنی بازار با سرعت رقابتی می شود نه بدین صورت که یک خط دو چهارصد متر بکشند یک عده را پایان خط بگذارند و عده ای هم در ابتدای خط و بخواهند آن مسافت طولانی را مسابقه دهند.

مروت پور با بیان اینکه بسیاری از کارخانجات بزرگ حوزه نان با توجه قول و قرارهای دولت های مختلف و مصوباتی که اعلان شده بود، هزینه بسیار سنگینی کردند و واحدهای صنعتی بسیار بزرگی را احداث کردند و قطعا به خاطر اعتماد و قول و قرارهایی که دولت گذاشته بوده این کار را انجام دادند ولی متاسفانه در دوره های مختلف بی توجهی دولت به مصوبات گذشته کل واحدهای تولید نان به روش صنعتی را به چالش بزرگی کشانده است .

وی گفت: انتظار این است که در صنعت غذا بخصوص صنعت نان یکسان سازی قیمت و رقابت بین تولید کننده جاری شود،قطعا دولت آن زمان می تواند قیمت گذاری هم بکند .

جهت مشاهده ویدئو، فیلترشکن را خاموش و بر روی مربع پایین فیلم کلیک نمایید.

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *