اهم اخبار

مشکلی برای کشت پاییزه در کشور وجود ندارد

بدون دیدگاه

رئیس مرکز خشکسالی گفت: برای سال زراعی جدید، مشکلی در کشت پاییزه محصولات نداریم و تنها به سبب برداشت بی‌رویه، مدیریت آب باید در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ احد وظیفه گفت: بنابر آمار بارش‌های امسال در غالب مناطق کشور در حد نرمال است، البته میزان بارش‌ها  یکنواخت نیست  و استان‌های دامنه‌های جنوبی البرز از جمله تهران، قزوین، سمنان و خراسان رضوی برابر با متوسط بلندمدت دریافت نکردند و همواره این استان‌ها بیشترین بی هنجاری را از لحاظ درصد دارند.

او با بیان اینکه میانگین کلی کشور بارش‌ها  نرمال است، افزود: بارش در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خراسان جنوبی و جنوب سیستان و بلوچستان  در حد نرمال و بالاتر از نرمال بوده است. همچنین در باقی مانده سال آبی جاری به جزء مناطق جنوب شرق و سواحل شمالی در سایر نقاط بارش‌های چندانی نداریم.

پاییز کم بارش و دمای بالاتر از نرمال پیش روی کشاورزان

وظیفه ادامه داد: بنابر آمار از لحاظ دمایی بویژه در مرداد و در ادامه شهریور فلات مرکزی ایران با بی هنجاری دما روبرو بود و در پیش بینی‌های فصلی هم انتظار تابستان گرمتر از نرمال داریم به طوریکه میانگین دمای کشور یک تا ۲ درجه بالاتر از نرمال پیش بینی شده بود. همچنین در مرداد متوسط دما بالاتر از نرمال بود طوریکه میانگین دما در برخی استان‌ها بی هنجاری زیادی داشتند و به عبارتی کانون گرما در فلات مرکزی ایران بود که تا کنون چنین رکورد دمایی ثبت نشده بود.

به گفته او، در مردادماه تعداد قابل توجه روز‌ها بیشینه دما در استان اصفهان ۲ درجه بالاتر از نرمال بود و در تهران گرچه رکورد دما شکسته نشد، اما تعداد روز‌هایی که دما ۴۰ و بالاتر بود بی سابقه بود. اما با این وجود پیش بینی می‌شود که سال آبی جاری با بارش‌های نرمال به پایان برسد.

تامین آب معضل اصلی پیش روی بخش کشاورزی

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه اکثر استان‌های کشور در سال آبی جاری بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال داشتند، افزود: پیش بینی غالب مدل‌های عددی برای فصل پاییز بارندگی کمتر از نرمال پیش بینی کردند و احتمال رخداد بارندگی در مقیاس پاییز کمتر از نرمال بلندمدت است. گرچه هنوز شاخص بزرگ مقیاس که با اطمینان ۱۰۰ درصد اعلام نکرده که این وضع رخ می‌دهد و دلیلیش این است که ال نینو تغییر می‌کند.

به گفته او، براساس مدل‌های اقلیمی پاییز کم بارش و دمای بالاتر از نرمال و به اصطلاح پاییز خشک‌تر پیش روی کشاورزان است.

رئیس مرکز خشسالی با بیان اینکه مشکلی در کشت پاییزه در نقاط مختلف نداریم، افزود: اکنون فصل درو در اکثر نقاط کشور تمام شده و برای بارش پاییزه که کشاورزان مناطق سردسیر زودتر آغاز می‌کنند باید منتظر پیش بینی‌های ماه آینده باشیم. اما بدلیل شرایط خشک و نیمه خشک کشور خشک، مدیریت منابع آبی جزء اولویت‌ها در تمامی زیربخش‌ها باید قرار بگیرد چراکه غالب دشت‌های کشور به سبب برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی در حال خشک شدن است و همواره این دشت‌ها بدلیل برداشت‌های بی رویه دشت‌های ممنوعه شدند که براین اساس  باید منتظر شرایط بارش و دما در ماه آینده شد.

وظیفه گفت: امسال گرمای بی سابقه و بی هنجاری شدید دما منجر به افزایش تبخیر و استفاده بیشتر آب شد، درحالیکه به سبب شرایط اقلیمی کشور در خصوص  آب در مضغیفه است به طوریکه  مسئله تامین آب شرب  و کشاورزی چالش اصلی پیش روی کشاورزان است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *