1

معاون موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر:سرانه مصرف شکر در ایران بیش از استاندارد جهانی است

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند گفت: سرانه مصرف شکر در ایران به ازای هر نفر۳۰ کیلوگرم بوده که بیش از استاندارد جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ اباذر رجبی افزود:  طبق توصیه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باید این  سرانه مصرف شکر در کشور به ۲۳ کیلوگرم کاهش یابد.

وی ادامه داد: نیاز سالانه شکر در کشور حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که از این میزان حدود یک و نیم میلیون تن آن از نیشکر و کشت های بهاره و پاییزه چغندرقند در داخل کشور تولید می شود.

وی اضافه کرد:  برای تامین نیاز داخلی امسال ۱۲۰ هزار تن شکر  تولید شده و پیش بینی می شود از ۹۶ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت بهاره چغندرقند نیز در سال زراعی  جاری، ۶۳۰ هزار تن  دیگر شکر به دست آید.

رجبی با بیان اینکه ایران جزو هفت کشور دنیا است که به لحاظ تنوع اقلیمی و عرض جغرافیایی، شرایط تولید شکر از هر ۲محصول چغندرقند و نیشکر را داراست اظهار داشت: پیش بینی ما این است که ۶۶۰ هزار تن شکر نیز از نیشکر در داخل کشور تولید و تامین شود.

وی ادامه داد: مابقی نیاز کشور نیز از طریق واردات تامین می شود که امسال میزان واردات شکر به کشور تاکنون ۹۸۵ هزارتن بوده است.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند با اشاره به آمار مقایسه ای تولید و واردات شکر در سال گذشته خاطرنشان کرد: سال ۹۸ میزان شکر تولیدی ما از چغندرقند ۵۱۱ هزار تن و از نیشکر ۴۱۵ هزار تن بوده و با توجه به مسایل پیش آمده در سال گذشته از جمله سیل که منجر به آسیب دیدن زراعت چغندرقند و نیشکر شد میزان واردات شکر یک میلیون و ۸۳۰ هزارتن بود.

رجبی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید شکر اشاره کرد و گفت: ما در سال ۹۶ برای نخستین بار موفق به خودکفایی در تولید شکر با ۲ میلیون و ۱۵ هزار تن شدیم، اما مشکلاتی از جمله سیل که منجر به زیر آب رفتن نیشکر شد از علل کاهش تولید این محصول در ۲ سال اخیر بوده است.

وی ادامه داد: البته با توسعه کشت پاییزه چغندرقند و برنامه ریزی های آموزشی و ترویجی در تلاش هستیم تا بتوانیم به میزان تولید در سال ۹۶ برسیم.

رجبی گفت: همچنین با برنامه ریزی های صورت گرفته در سال جاری، سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه برای نخستین بار به ۲۶ هزار هکتار رسید و پیش بینی می شود از این سطح در سال ۱۴۰۰ به رکورد تولید یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن  چغندر دست یابیم.

وی با بیان اینکه پیش از این میزان تولید ریشه در کشت پاییزه چغندرقند حداکثر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده عنوان کرد: رسیدن به تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن چغندر  یک رکورد محسوب می شود و تاکنون این میزان تولید را نداشته ایم.

معاون پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند در ادامه به نیاز سالانه به ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار واحد بذر چغندرقند در کشور اشاره و گفت: توانمندی تولید این میزان بذر در داخل کشور به طور کامل وجود دارد.

رجبی در ادامه به صادرات بذر به دیگر کشورهای دنیا اشاره و گفت: طی سال های گذشته صادرات بذر به کشورهایی از جمله ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان داشته ایم. در طی چند سال اخیر نیز ارزیابی سازگاری ارقام ایرانی را در کشورهایی از جمله سوریه، سودان، چین، رومانی، روسیه و ترکیه انجام داده ایم که به نتایج خوبی نیز دست یافته ایم.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایرنا