1

کدام کالای ایرانی در اروپا بیشترین طرفدار را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران با اتحادیه اروپا و اتحادیه اوراسیا در سال جاری پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این اتاق، در ده ماهه ابتدایی ۲۰۲۰، هر چند میزان واردات ایران از اتحادیه اروپا کاهش یافته اما میزان صادرات افزایش محدودی را به ثبت رسانده و به این ترتیب وضعیت ایران در تجارت مشترک میان دو طرف، بهبودی نسبی را نشان می‌دهد.

در میان کشورهای اروپایی واردکننده کالا از ایران، مانند سال‌های قبل، همچنان آلمان اصلی‌ترین شریک اروپایی به شمار می‌رود و در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، ۲۳۲ میلیون یورو، معادل ۳۶ درصد از کل صادرات به اروپا را به خود اختصاص داده است.

پس از آلمان، هلند با ۱۱۰، ایتالیا با ۸۴، اسپانیا با ۴۵ و بلژیک با ۳۰ میلیون یورو دیگر واردکنندگان اصلی کالا از ایران به شمار می‌روند.

در میان کالاهای ایرانی صادر شده به اروپا نیز مواد و محصولات غذایی و حیوانات زنده ۴۰ درصد از کل سبد صادراتی را تشکیل می‌دهند و پس از آن، مواد شیمیایی با ۱۹ درصد، سوخت‌های معدنی با ۱۶ درصد، کالاهای صنعتی با ۱۱ درصد، مواد خام غیر خوراکی با ۱۰ درصد و سایر کالاها با چهار درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در میان صادرکنندگان اروپایی کالا به ایران نیز آلمان با یک میلیارد و ۲۲۶ میلیون یورو در این حوزه نیز صدر نشین است و پس از آن، ایتالیا با ۴۷۴، هلند با ۲۹۸، فرانسه با ۲۰۶ و اسپانیا با ۱۶۵ میلیون یورو دیگر صادرکنندگان اصلی اروپایی به ایران بوده‌اند. در میان کالاهای اروپایی، ۳۳ درصد از کل واردات ایران به ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، ۲۷ درصد به مواد شیمیایی و ۱۴ درصد به محصولات غذایی اختصاص یافته است.

اتاق بازرگانی تهران همچنین آخرین وضعیت تجارت مشترک میان ایران و اورآسیا را نیز بررسی کرده و بر این اساس با وجود افزایش صادرات به برخی کشورهای عضو این اتحادیه، با شیوع کرونا، میزان تجارت مشترک در میان همسایه‌های شمالی نیز افت کرده است.

بر این اساس میزان تجارت کالایی ایران و اوراسیا در هشت ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹، تقریبا ۱.۴ میلیارد دلار بوده ۲.۸ درصد از کل ارزش تجارت کالایی ایران را تشکیل می‌دهد اما میزان این تجارت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی ۱۱ درصدی را پشت سر گذاشته است.

ایران در این مدت ۶۲۹ میلیون دلار به اوراسیا صادرات داشته که از نظر وزنی ۲۰ و از نظر ارزشی کاهشی شش درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت ایران توانسته صادرات خود به روسیه و بلاروس را به شکل جدی افزایش دهد اما کاهش صادرات به دیگر کشورهای عضو این اتحادیه، آمار فعلی را به ثبت رسانده است. محصولات کشاورزی اصلی‌ترین صادرات ایران به اوراسیا بوده و روسیه و ارمنستان اصلی‌ترین کشورهای واردکننده کالا از ایران در این مدت بوده‌اند.

سرویس خبری: صنعت غذا