1

تشکیل فدراسیون تشکل‌های صنایع‌غذایی، تبدیلی و تکمیلی و چالش های آن

 

 

اتحادیه‌ها و تشکل‌ها حلقه رابط بین تولیدکنندگان، دولت و مصرف‌کنندگان هستند که با جمع‌آوری اطلاعات لازم و به‌هنگام و ارایه آنها به اعضا، قدرت تصمیم‌گیری‌های مدیریتی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان بالا می‌‌برند و درعین‌حال می‌توانند نقش حلقه واسط بین بنگاه‌های کوچک و متوسط و دولت را برای انتقال و انعکاس نظرات، طرح‌ها، ایده‌ها، موانع و مشکلات ایفا کنند.

اهمیت تشکل‌ها در ایران نیز در سالیان اخیر به وضوح درک شده و این موضوع را می‏توان در توجه جدی به بحث تشکل‌ها در قوانین مصوب چندین سال اخیر ازجمله قانون برنامه پنج‌ساله توسعه اقتصادی و قانون بهبود مستمر فضای کسب‏وکار مشاهده کرد. دراین‌میان صنعت غذا به‌عنوان یکی از صنایع مهم در ایران که از زیرشاخه‏ها و رشته ‏های مختلف و متعددی تشکیل می‏شود و بازه وسیعی دارد از مجموعه‏ ها و انجمن‏های مختلفی در حوزه‏های گوناگون تشکیل شده که هرکدام نقش راهبردی در رشته صنعتی خود دارند.

اخیراً در کنار چند هزار تشکل کوچک و بزرگ که در بخش کشاورزی و غذا در سراسر کشور فعالیت می‌کنند، فدراسیونی به‌نام فدراسیون تشکل‌های صنایع‌غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تشکیل شده که هدف کلی خود را تجمیع تمام فعالان صنعت غذا و کشاورزی ایران از مزرعه تا سفره اعلام کرده تا زیرساخت‌ها را از ابتدا تا انتهای مسیر تولید دیدبانی و اصلاح کند. این فدراسیون همچنین در نظر دارد به‌عنوان یک خانواده غذایی از حقوق اعضای خود حمایت کرده و خدماتی ازقبیل مشاوره، آموزش، حل مشکلات‏ مالی، حقوقی و… ارایه کند. باتوجه به تعدد تشکل‌هایی که در زمینه کشاورزی و صنایع‌غذایی فعالیت می‌کنند و اهدافی که فدراسیون تشکل‌های صنایع‌غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی برای رسیدن به ‌آن تشکیل شده به‏ سراغ اعضای هیئت‌مدیره فدراسیون مذکور رفتیم تا درباره اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اند، گفت‌وگویی داشته‌باشیم.

امیر ثابت‌پی رئیس هیئت‌مدیره، محسن نقاشی دبیراجرایی و سیدابراهیم حسینی نائب‌رئیس این فدراسیون در این گفت‌وگوی دوستانه پاسخگوی سولات ما بودند.