1

دبیر انجمن پروتئین سویا خبرداد: ۳۵ گرم سرانه مصرف سویا در ایران

دبیر انجمن پروتئین سویا در گفتگو با اگروفودنیوز از کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدکننده سویا خبر داد و از عدم حمایت دولت از این بخش انتقاد کرد.
مهندس  بهمن باقری  گفت: با این شرایط کارخانجات توان تولید با ظزفیت کامل را ندارند و با توجه به مشکلات ذکر شده قادر به انجام سیاستهای هدفگذاری شده از جمله تبلیغات به جهت فرهنگسازی استفاده از این محصول در کشور نیستند.
وی تعداد کارخانه های فرآوری سویا در ایران را ۱۶ تا ۱۷ کارخانه برشمارد و گفت بیشتر این کارخانجات با نصف و یا حتی یک سوم ظرفیت در حال فعالیت هستند. همچنین سه کارخانه جدید نیز در حال راه اندازی می باشد.
وی عنوان کرد با عنایت به اینکه سویا غنی از پروتئین گیاهی و مفید است و نوعی غذای سالم می باشد، دولت می بایست برای فرهنگ سازی مصرف این محصول اقدام نماید چرا که اعتقاد ما بر این است با مصرف این محصول می توان از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری نمود و از هزینه های سرسام آور درمان و دارو کاست.
مهندس باقری افزود در حال حاضر در سایر کشورها کارخانجات از حمایتهای گسترده دولت چون معافیت از مالیات برخوردارند بنابراین می توانند برای فرهنگ سازی اقدام نمایند. در ایران مصرف سرانه سویا ۳۰ تا ۳۵ گرم در محصولات خشک است که اگر روغن را نیز به آن اضافه کنیم کمی بیشتر از این مقدار می شود، که با مصرف سرانه جهانی فاصله بسیار دارد.
همچنین ایشان عدم سازگاری ذائقه ایرانیان با فرآورده های سویا را استحصال نادرست این پروتئین از کنجاله های سویا به جای دانه سویا دانست و گفت این استحصال نادرست در رنگ، طعم و ظاهر آن تاثیر به سزایی دارد. اکنون تنها در یک کارخانه استحصال از دانه سویا صورت می گیرد.

 

جهت عضویت در کانال پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز ) اینجا را کلیک یا لمس کنید .