اهم اخبار

گزارش اگروفودنیوز از نشست خبری انجمن حبوبات ایران/ رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات: تعویق در تخصیص ارز

بدون دیدگاه

داود لپه‌چی می‌گوید: با وجود واردات حبوبات توسط تجار ولی از حدود ۸ماه گذشته ارز به واردکنندگان تخصیص نیافته که چالش‌های جدی در بازار به وجود خواهد آورد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، در اولین نشست سیدعبدی افتخاری دبیر و داود لپه چی رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات ایران  با اصحاب رسانه در محل این انجمن سیدعبدی افتخاری در خصوص سابقه فعالیت این انجمن گفت: این انجمن در سال ۱۳۹۹ تاشیس شده و ۱۲۰عضو دارد. این انجمن وابسته به اتاق بازرگانی ایران است و در ارزیابی اتاق جز انجمن‌های فعال شناخته شده است.

افتخاری بیان کرد: حل مشکلات اعضا، ارتباط بین دولت و تجار و خدمت به عنوان مصرف کنندگان از وظایف انجمن است.

وی عنوان کرد: مصرف حبوبات در کشور تقریبا یک میلیون تن در سال است که حدود ۶۵۰ الی ۷۰۰ هزار تن آن در کشور تولید می‌شود و ۳۰درصد مابقی باید از طریق واردات تامین شود.

افتخاری گفت: بیشترین واردات مربوط به دو محصول عدس سبز و نخود سیاه است که از مبادی کانادا و روسیه تامین و وارد کشور می‌شود.

وی اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ میزان واردات ۱۹۹ هزار تن بود. این عدد سال ۱۴۰۱ به ۲۴۳ هزار تن رسید و سال گذشته با کاهش حجم واردات فقط ۱۸۸ هزار تن حبوبات وارد کشور شد.

در ادامه دبیر انجمن با بیان اینکه کاهش واردات مبنی بر کاهش بازار تقاضا نبود، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ تخصیص ارز خوب نبود در حالی که توازن عرضه و تقاضا موجب ثبات قیمتی در بازار می‌شود.

وی درخصوص نوسانات قیمت حبوبات در بازار گفت: وزارت جهاد کشاورزی آذر ماه سال گذشته ارز ترجیحی حبوبات را حذف کرد و ارز نیمایی تخصیص داد و این تصمیم باعث تورم در بازار شد. از سوی دیگر کمبود کالا در بازار باعث ورود دلال ها و واسطه ها شد و این تورم افزایش بیشتری یافت.

دبیر انجمن حبوبات ایران با اشاره به دپو حدود ۵ هزار تن حبوبات در گمرک کشور، افزود: بر اساس قانون، ۲۵ محصولات آسیب پذیر نباید در گمرکات توقف داشته باشند و باید ترخیص شوند ولی حبوبات جز این محصولات نیست و متأسفانه ۱۰ درصد حبوبات وارداتی از دی ماه سال گذشته در گمرک مانده و فقط محصول نخود ۳ روز گذشته مجوز ترخیص دریافت کرد ولی مابقی محصولات در گمرکات دپو شده‌اند.

وی با بیان اینکه هنوز برای ترخیص عدس و لوبیا مجوزی صادر نشده است، گفت: با توجه تشدید دما و گرم شدن هوا پیش بینی می‌شود بخشی از محصولات دپویی تخریب شده باشد و باقی هم در خطر فساد هستند.

دبیر انجمن حبوبات ایران با اشاره به حمایت‌های تعرفه‌ای تصریح کرد: حبوبات جز اقلامی است که مالیات ارزش افزوده و عوارض گمرکی آن یک درصد است.

افتخاری درباره میزان صادرات ایران گفت: سال ۱۴۰۱ به دلیل ممنوعیت صادرات فقط ۸ هزار تن حبوبات از کشور صادر شد و سال گذشته با رفع ممنوعیت این عدد به ۹۱ هزار تن صادرات نخود آبگوشتی رسید.

بزرگترین چالش انجمن حبوبات تحریم است

در ادامه این نشست داود لپه چی رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات ایران و مدیرعامل کشت و صنعت خبره به خبرنگاران گفت: مصرف سرانه حبوبات در کشور بین ۸ تا ۱۰ کیلو گرم برای هر شخص است که این عدد در جهان ۱۳ کیلو گرم می‌باشد همچنین سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن حبوبات در کشور مصرف می‌شود که ۷۰درصد آن در کشور تولید و حدود ۳۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌گردد و ۵۰ تا ۷۰ درصد این واردات مربوط به عدس سبز و نخود سیاه است.

لپه چی ادامه داد: سالانه بین ۹۵۰ هزار تن تا یک میلیون تن واردات حبوبات داریم و میزان تولید هم در ۳ سال گذشته ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن است.

وی گفت: سال ۱۴۰۰ میزان واردات ۱۹۹ هزار تن بود. این عدد سال ۱۴۰۱ به ۲۴۳ هزار تن رسید و سال گذشته با کاهش حجم واردات فقط ۱۸۸ هزار تن حبوبات وارد کشور شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن در خصوص قیمت حبوبات اعلام کرد: پیش بینی می‌شود امسال قیمت عدس سبز در روسیه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار کاهش پیدا کند و در ادامه با ورود محصولات کانادا به عنوان بزرگترین تولید کننده جهان، قیمت آن را که در حال حاضر ۱۸۰۰ دلار است به ۱۳۰۰ دلار کاهش دهد.

لپه چی با بیان اینکه هر تغییر قیمتی در جهان دو ماه بعد خودش را در بازار ایران نشان می‌دهد، اظهار کرد: اگر در نیمه دوم سال اتفاق خاصی رخ ندهد امیدواریم نرخ حبوبات کاهش پیدا کند.

وی درباره تخصیص ارز واردات گفت: بانک مرکزی از دی ماه سال گذشته، ارز مربوط به واردات حبوبات را پرداخت نکرده است؛ در حالی که تجار، حبوبات را وارد کشور کرده اند و با قیمت ارز ترجیحی آن را در بازار عرضه کرده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند ارز خود را دریافت کنند.

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *