مدیر اجرائی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران: سیاست اشتباه وضع عوارض برای واردات نهاده‌های دامی

بدون دیدگاه

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، موسی خانمرادی گفت: این اتحادیه در سال ۱۳۹۰ با حضور واردکنندگان نهاده‌های دامی تشکیل شد و در حال حاضر حدود ۱۰۸ عضو دارد که نهاده‌های مورد نیاز دامداری‌های کشور از ذرت گرفته تا سویا و جو و…. را وارد کشور کرده و تامین می‌کند.

عدم تخصیص به موقع ارز

خانمرادی در ادامه با بیان اینکه از حدود ۱۵ میلیون تن نهاده‌ مورد نیاز کشور، طبق برآوردها حدود ۶۰ درصد آن را اعضای اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور تامین می‌کنند، ادامه داد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعالان این صنف، شامل مسائل ارزی و تخصیص به موقع ارز است؛ چرا که روند واردات نهاده‌های دامی به این صورت است که ابتدا کالا باید توسط شرکت‌ها وارد شود و در سامانه «بازارگاه» که همان سامانه رسمی وزارت جهاد کشاورزی است، بارگذاری شود و بعد از آن شرکت‌ها برای گرفتن ارز از طریق وزارت جهادکشاورزی به بانک مرکزی معرفی شوند.

وی افزود: درحال حاضر متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که شرکت‌های وارد کننده نهاده‌ها از اسفند ماه سال گذشته نتوانسته‌اند ارز مورد نیازشان را دریافت کنند؛ یعنی نهاده را وارد کرده‌اند ولی ارز آن تخصیص داده نشده است و عمده مشکل شرکت‌های وارد کننده نهاده، در حال حاضر این است و این مسئله باعث می‌شود که روند فعالیت این شرکت‌ها و واردات نهاده مورد نیاز کشور مقدار زیادی کند شود و تامین آن با چالش‌هایی مواجه باشد؛ آن هم به دلیل آنکه سرمایه شرکت‌ها محدود است و حجم زیادی از سرمایه شرکت‌ها درگیر این مسئله می‌شود.

چرا باید برای واردات نهاده‌های دام و طیور عوارضی تعیین شود؟

خانمرادی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های واردات نهاده‌های دامی، تعیین رقم‌هایی برای عوارض ورود نهاده‌های دامی است، توضیح داد: اولا اینکه چرا این عوارض باید وجود داشته باشد که جای بحث دارد و دولت باید سعی کند این نهاده‌ها را با قیمت مناسب‌تری در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا محصول نهایی نیز با قیمتی کمتر به سفره خانوار برسد، ضمن آنکه وضع این عوارض با این سیاست ناهماهنگ است.

چرا «عطف به ماسبق»؟!

وی افزود: نکته عجیب‌تر اینکه، این عوارض را از تیرماه امسال وضع کرده‌اند، اما دولت آن را برای واردات نهاده‌هایی که از اوایل سال انجام داده نیز اعمال و مطالبه می‌کند و در واقع «عطف به ماسبق» هم شده است.

مدیر اجرائی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح کرد: در چند ماه اخیر واردات نهاده زیاد بوده و در همین شرایط به‌دلیل هزینه‌های انبارداری و فساد کالا و… واردکننده مجبور است کالای خود را سریع‌تر وارد بازار کند که همین مسئله باعث شده قیمت نهاده‌ها در بازار کمتر از نرخ مصوب باشد، حال در این شرایط پرداخت عوارض ورود برای این کالاها نیز به هزینه‌های واردکنندگان اضافه خواهد شد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

نویسنده

منا غزازانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *