کاهش مصرف آب از ۵۰۰ لیتر درفضای باز به ۴ لیتر درگلخانه هیدروپونیک

بدون دیدگاه

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از برگزاری مهر، طی بازدید از مزارع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، مسعود ترابی، سرپرست این مرکز گفت: رویکرد پژوهشی ایستگاه تحقیقاتی ما بررسی مشکلات کشاورزان است و مشتری محوری فعالیت دارد.

وی با اشاره به پژوهش در راستای نهادینه کردن الگوی کشت، افزود: یکی از مهمترین بخش‌ها، حوزه تخصصی پنبه است که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰/ لاین و منابع ژنتیکی پنبه نگهداری و احیا می‌شود.

ترابی ادامه داد: در خصوص ذرت بیشترین سطح زیر کشت در استان تهران بوده که سالانه ۵ تا ۶ هزار هکتار ذرت کشت می‌شود. تولید با روش‌های کاشت جدید ۳۰ تا ۳۵ درصد از مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

وی با اشاره به ۴۰ هکتار ایستگاه مرکزی تحقیقات اظهار کرد: سالانه ۱۰ تا ۱۵ تن هسته اولیه بذری برای مصرف کشوری تولید می‌شود که در راستای افزایش بهره وری کشت و افرایش عملکرد روی آنها مطالعات پژوهشی انجام شده است.

این پژوهشگر معتقد است در فاصله زمانی اواخر خرداد تا مرداد کشت در کشور باید متوقف شود زیرا منجر به تبخیر آب زیادی می‌شود. در همین راستا ضرورت دارد الگوی کشت از علوفه تابستانه به زمستانه تغییر کند

ترابی با بیان این که مراکز تحقیقاتی همیشه در کشور مهجور بوده اند، اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی دارای دو بخش تخصصی است که یکی از این بخش‌ها راه اندازی گلخانه هیدروپونیک است. چاره‌ای نداریم برای صرفه جویی آب در فضاهای حفاطت شده فعالیت کشاورزی داشته باشیم.

وی گفت: کشت محصولات جالیزی در فضای حفاظت شده در هر کیلو گرم ۲۵ لیتر آب نیاز دارد که این عدد در مزارع باز ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر است. همین میزان مصرف در گلخانه‌های هیدروپونیک به ۳ تا ۴ لیتر می‌رسد.

سرویس خبری: کشاورزی

نویسنده

منا غزازانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *